– Tam jest tak strasznie zdradliwa droga. Trochę deszczu i lecisz jak na lodowisku. Bardzo mi przykro – pisze pani Joanna, słuchaczka Radia Gdańsk. Jest to jeden z wielu komentarzy dotyczących tragicznego wypadku, do którego doszło w piątek na ul. Słowackiego i w którym zginęła kobieta w ciąży. Słuchacze są zdania, że na ul. Słowackiego powinien zostać wprowadzony pomiar prędkości. Zarzucają też policji, że patrole stoją nie w tym miejscu, w którym powinny.
Do wypadku doszło w piątek około godziny 12. Samochód osobowy jadący w kierunku Wrzeszcza staranował barierki i wpadł do rowu. Ratownicy przywieźli kobietę do szpitala. 22-latki zmarła. Dziecka także nie udało się uratować.
„WYSTARCZY URUCHOMIĆ POMIAR PRĘDKOŚCI”
– Tam jest tak strasznie zdradliwa droga. Trochę deszczu i lecisz jak na lodowisku. Bardzo mi przykro – pisze pani Joanna.
– Wystarczyłoby wyciąć parę drzew, żeby droga była mniej kręta, ale nie, bo ekolodzy to i tamto – zżyma się pan Marcin
– Wystarczy uruchomić przygotowany tu odcinkowy pomiar prędkości na tym odcinku Słowackiego i się uspokoi (po wcześniejszym wlepieniu 20 tysięcy mandatów w ciągu pierwszego tygodnia) – pisze na profilu facebookowym Radia Gdańsk pan Piotr.
{module SondyArt2}
„CIĘŻARNA JECHAŁA PEWNIE BEZ ZAPIĘTYCH PASÓW”
Zdania na temat wprowadzenia pomiaru prędkości są podzielone, większość komentujących zgadza się jednak co do tego, że 70 km/h, czyli maksymalna dozwolona prędkość na odcinku, na którym doszło do tragedii, jest zbyt wysoka, a do wypadków dochodzi często. – Są ludzie jadący ponad 100km/h. Barierka na całej długości jest powgniatana od aut – pisze pan Grzegorz.
Pomimo tragedii, niektórzy z komentujących nie omieszkali wspomnieć o tym, że ciężarna najprawdopodobniej nie miała zapiętych pasów.
NAJCZĘSTSZA PRZYCZYNA WYPADKÓW NA UL. SŁOWACKIEGO
– Jeżeli chodzi o ul. Słowackiego i występujące na tej ulicy kolizje czy wypadki, to najczęstszą ich przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a także przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących w tym miejscu. W związku z tym, rejon tej ulicy jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego – informuje kom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. – Funkcjonariusze w ramach służby pełnionej w tym miejscu m.in kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od maja 2015 r. do 12.06.2017 r. w ramach tych kontroli policjanci ruchu drogowego zatrzymali 90 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym na tej ulicy.
POMOGŁOBY OGRANICZENIE PRĘDKOŚCI NA ODCINKU LEŚNYM?
O ile w terenie zabudowanym maksymalna dozwolona prędkość wynosi 50 km/h, to na leśnym odcinku ul. Słowackiego – tam, gdzie doszło do wypadku z udziałem ciężarnej – można jechać z prędkością do 70 km/h. Nadsyłający SMS-y słuchacze zastanawiają się, czy nie byłoby bezpieczniej, gdyby na tym odcinku także wprowadzono ograniczenie do 50 km/h.
– Jeżeli chodzi o dopuszczalną prędkość na ulicy Słowackiego na odcinku leśnym (70 km/h), musimy podkreślić, że jest to maksymalna prędkość dopuszczalna. Jazda z taką prędkością w normalnych warunkach pozwala na bezpieczne korzystanie z tej drogi. Oczywiście, jak przy każdej dopuszczalnej prędkości, w warunkach wyjątkowych (opady deszczu, śniegu itp.) należy prędkość dostosować do warunków jazdy. Biorąc pod uwagę, że w chwili obecnej jest ona często przekraczana, trudno się spodziewać, że jej ograniczenie spowoduje, że tych przekroczeń nie będzie – mówi Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Podobnego zdania jest Magdalena Ciska z KMP w Gdańsku: – Z analiz policji wynika, że najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na odcinku leśnym ul. Słowackiego jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Oznacza to, że kierowcy jeżdżą za szybko. Prędkość, z którą się poruszają – mimo że zgodna z przepisami – jest niedostosowana do warunków atmosferycznych czy sytuacji na drodze.
DLACZEGO NA UL. SŁOWACKIEGO NIE MA FOTORADARÓW?
Policja wyjaśnia też, że jeżeli chodzi o funkcjonowanie odcinkowego pomiaru prędkości na tej ulicy, to system taki jest już zamontowany i fakt ten został zgłoszony do Inspekcji Transportu Drogowego. – W razie chęci ze strony ITD do uruchomienia tego systemu, zarządca drogi, czyli GZDiZ, może uruchomić go w ciągu miesiąca – tłumaczy Magdalena Ciska z KMP w Gdańsku.
– Jako Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, po realizacji infrastruktury pozwalającej na uruchomienie odcinkowego pomiaru prędkości na tym odcinku, kilkukrotnie zwracaliśmy się do ITD o przejęcie i obsługę tych urządzeń. Biorąc pod uwagę doświadczenie z funkcjonowaniem na przedmiotowym odcinku stacjonarnych fotorejestratorów, które skutecznie wpływały na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w naszej ocenie tylko takie działania dają szansę skutecznej minimalizacji liczby i skutków zdarzeń drogowych. Niestety na chwilę obecną nie udało się zawrzeć porozumienia, dzięki któremu ITD podjęłaby się obsługi tych urządzeń – wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z GZDiZ.
Przepisy dotyczące wykorzystania fotoradarów przez policję zmieniły się w 2011 r. Fotoradary zostały przekazane do ITD. W 2013 r. usunięto maszty fotoradarów. Do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, dlaczego istniejący system pomiaru prędkości nie zostaje uruchomiony.
PATROLE STOJĄ NIE W TYM MIEJSCU?
– Policja stoi nie w tym miejscu, w którym trzeba – twierdzi słuchacz Radia Gdańsk. – Jeżdżę tamtędy do pracy od wielu lat. Jeszcze nigdy nie spotkałem ich na odcinku leśnym.
Jak informuje Magdalena Ciska z KMP w Gdańsku, funkcjonariusze ruchu drogowego kontrolując prędkość pojazdów przy wykorzystaniu mierników prędkości, muszą wybierać miejsca bezpieczne, mając na uwadze bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, jak i własne.
– Dlatego kontrolując prędkość na ul. Słowackiego najczęściej wybierają rejon ronda De la Salle. Tam można w sposób bezpieczny zatrzymać pojazd do kontroli. Warunki panujące na odcinku leśnym, na którym są liczne zakręty i prędkość dopuszczalna do 70 km/h, uniemożliwiają bezpieczne zatrzymanie samochodu do kontroli. Ul. Słowackiego patrolowana jest też przez policjantów poruszających się nieoznakowanymi radiowozami. W tych samochodach zamontowane są wideorejestratory, którymi kontrolowana jest prędkość, z jaką kierowcy poruszają się na całej długości ulicy.
DANE DOTYCZĄCE WYPADKÓW NA UL. SŁOWACKIEGO
Analizując stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym na tej ulicy, należy brać m.in. łączną ilość zdarzeń drogowych zaistniałych w poszczególnych latach. Sytuacja ta przedstawia się następująco.
2009 r. – 228 zdarzenia drogowe – 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 r. – 204 zdarzenia drogowe – 191 kolizji , 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 r. – 202 zdarzenia drogowe – 188 kolizji , 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 r. – 215 zdarzenia drogowe – 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 r. – 230 zdarzenia drogowe – 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły,20 osób rannych)
2014 r. – 248 zdarzania drogowe – 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 r. – 234 zdarzenia drogowe – 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 r. – 333 zdarzenia drogowe – 319 kolizji , 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych). WYPADKI ZE SKUTKIEM ŚMIERTELNYM NA UL. SŁOWACKIEGO I ICH OKOLICZNOŚCI
– 05.09.2009 r. o godz. 23:40 kierujący samochodem osobowym mercedes jadąc lewym pasem ruchu ul. Słowackiego w kierunku obwodnicy, zjechał na lewe pobocze i uderzył w barierę ochronną. Następnie, odbity w prawo, uderzył w drzewo, ponosząc śmierć na miejscu.
– 30.01.2013 r. o godz. 08:55 na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Budowlanych pieszy – przechodząc przez jezdnię na ul. Słowackiego na wyznaczonym przejściu dla pieszych z lewej strony do kierunku jazdy przy wyświetlanym sygnale czerwonym dla ruchu pieszych – został potrącony przez jadący prawym pasem ruchu ul. Słowackiego w kierunku lotniska samochód osobowy marki Audi. 80-letni pieszy poniósł śmierć na miejscu.
– 14.11.2013 r. o godz. 17:33 kierujący samochodem osobowym, jadąc ul. Słowackiego w kierunku ul. Grunwaldzkiej i wykonując manewr zawracania na wys. posesji 147, zderzył się z jadącym lewym pasem ruchu z kierunku przeciwnego motocyklem. W wyniku zdarzenia kierujący motocyklem 40-latek zmarł na miejscu.
– 24.03.2016 r. o godz. 21:05 kierujący rowerem, jadąc po wyznaczonym przejeździe dla rowerów na ul. Słowackiego na skrzyżowanie z ul. Budowlanych (przy nadawanym świetle czerwonym dla jego kierunku ruchu), został potrącony przez jadący w kierunku Rębiechowa (przy nadawanym świetle zielonym) samochód osobowy. Na skutek zdarzenia kierujący rowerem 68-latek zmarł przewieziony do szpitala. OŚWIADCZENIE GITD
W nowelizacji ustawy – Prawo o Ruchu Drogowym ustawodawca nie wskazał podmiotu, który miałby przejąć od 1 stycznia 2016 r. urządzenia rejestrujące wykorzystywane dotychczas przez straże gminne/miejskie.
Jednocześnie, mając na uwadze powyższe oraz w trosce o stan bezpieczeństwa, Główny Inspektorat Transportu Drogowego zwrócił się do 18 samorządów z propozycją nieodpłatnego przejęcia urządzeń rejestrujących (pod warunkiem ich dostosowania do funkcjonowania w ramach systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym GITD przez jednostki samorządu terytorialnego).
Wnioski dotyczyły łącznie 32 urządzeń, które wcześniej były wykorzystywane do kontroli ruchu drogowego przez straże gminne (miejskie). Do dnia dzisiejszego GITD nie uzyskał od żadnego z samorządów z wyłączeniem m. st. Warszawy jednoznacznej odpowiedzi umożliwiającej zawarcie porozumienia w przedmiotowej kwestii. W przypadku miasta Gdańska nie są prowadzone żadne rozmowy dotyczące możliwości przejęcia w użytkowanie urządzeń rejestrujących będących w posiadaniu lokalnego samorządu.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego przygotowuje się do opracowania studium wykonalności dla projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, który potencjalnie byłby realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. W studium wykonalności wykazane zostaną warunki realizacji projektu, tak techniczne, jak i osobowe.
Ewentualne środki z perspektywy 2014-2020 mogłyby zostać przeznaczone m. in. na instalację fotoradarów na drogach wszystkich kategorii (projekt, którego realizacja zakończyła się w 2015 r. dedykowany był wyłącznie dla dróg krajowych), potencjalną wymianę sprzętu w przyszłości (na obecnym etapie przewiduje się zakup lub wymianę/modernizację łącznie 600 urządzeń różnego typu), a także na rozwój rozwiązań teleinformatycznych.
Jednocześnie, w przypadku uzyskania środków na realizację projektu rozwoju systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, nie można wykluczyć instalacji urządzeń rejestrujących również na terenie miasta Gdańska.
puch