10 października w Gdyni odbyło się 24. Forum Gospodarki Morskiej. Jednym z elementów wydarzenia była prezentacja projektu budowy następcy Daru Młodzieży. Według wstępnych założeń jednostka ma być trzymasztowym pełnorejowcem o długości kadłuba ok. 96 metrów.
Na statku oprócz 120 praktykantów ma znaleźć się miejsce dla 33 członków załogi stałej i 12 pasażerów.
– Jesteśmy w tej chwili na starcie. Mam nadzieję, że polskie stocznie nadal będą budowały żaglowce. To są najlepsze statki na świecie, budowane w naszych zakładach. Powinniśmy być z tego dumni. Liczę na to, że nowy statek również zostanie wybudowany w polskiej stoczni, chociaż będziemy musieli otworzyć przetarg. Chciałbym, by wybór trafił na polską stocznię – przekazał rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit.
Podany przez uczelnię harmonogram realizacji budowy nowego żaglowca zakłada, że podpisanie umowy na zaprojektowanie i wykonanie jednostki nastąpi, tak jak i cięcie blach, odpowiednio w pierwszej i drugiej połowie 2026 roku. Położenie stępki odbyłoby się w pierwszym kwartale 2027 roku, natomiast w trzecim lub czwartym jednostka byłaby gotowa do zwodowania. Jeszcze w pierwszym kwartale 2028 roku zostałyby uruchomione silniki napędu żaglowca, a on sam rozpocząłby próby morskie, poprzedzające jego przekazanie.
Posłuchaj rozmowy Anny Rębas z rektorem Uniwersytetu Morskiego prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adamem Weintritem i dyrektorem Działu Armatorskiego uczelni Dariuszem Jelonkiem:
mk





