Kultura, również ta cyfrowa, i jej wpływ na pokolenia oraz na kolejne generacje młodzieży

(Fot. mat. własne K. Jachymka/pixabay.com)

Nad zmianami pokoleniowymi, które zachodzą na naszych oczach oraz o tym, jak zmienia nas kultura cyfrowa i jaki ma wpływ na kolejne generacje młodzieży – takie jak pokolenie Z, Alfa, a wcześniej Millenialsi – zastanawialiśmy się w kolejnej audycji z cyklu „Pomorze, Nauka, Świat”. W programie poruszyliśmy także kwestię wpływu kultury zarówno na starsze, jak i na obecne pokolenia.

Gościem Sławomira Nichczyńskiego był dr Karol Jachymek, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Instytutu Nauk Humanistycznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Ekspert próbował odpowiedzieć na – jak sam przyznał – bardzo skomplikowane pytania: co wpływa na definiowanie zmian generacyjnych, jakie procesy wpływają na to, że odróżniamy pokolenia Z, Alfa, Millenialsów oraz po co właściwie odróżniamy różne typy pokoleń.

– Szukając odpowiedzi, w mojej głowie pojawiają się natychmiast dwie, do tego skrajne narracje. Z jednej strony faktycznie zajmuję się pokoleniami – i ta kategoria pokolenia jest dla mnie ultraważna i ultraistotna – pokolenia rozumianego jako bardzo specyficzna wspólnota. Z drugiej strony, gdy prowadzę wykłady czy szkolenia, zwracam uwagę na to, że być może to słowo „generacja” dziś stało się takim słowem-wytrychem, które też być może nadmiernie stereotypizuje. Oczywiście tych definicji pokolenia czy generacji jest całkiem sporo, taką bodaj najbardziej znaną jest ta, którą stworzył Anthony Giddens, który zauważył, że pokolenie to nie tylko ogół jednostek, które urodziły się w podobnym czasie i żyją w tym samym momencie. Oprócz tego, że do przynależności do pokolenia decyduje ten szeroko rozumiany rok urodzenia, ważne jest to, aby to pokolenie miało jakąś wspólnotę doświadczeń, jakąś wspólnotę światopoglądową. I rzeczywiście jeśli popatrzymy na to, jak rozumieć pokolenie, jak to pokolenie może być definiowane, to trzeba zwrócić uwagę na to, że w mówieniu o pokoleniu konkretny jest rok (a zatem mówimy o grupie osób, które mają podobne doświadczenie związane z wiekiem). Po drugie rzeczywiście jest ważne to doświadczenie pokoleniowe w rozumieniu tła czy konkretnych wydarzeń, które to pokolenie konstruują. Ponadto to pokolenie musi mieć jakieś podobne postawy i wartości. I chyba to, co w mojej perspektywie jest najbardziej istotne, to to, że w kontekście mówienia o pokoleniu też ważny jest wspólny dyskurs, którym to pokolenie się posługuje, jakieś wspólne kody kulturowe, które dla tego pokolenia są dosyć ważne – wyjaśniał dr Karol Jachymek.

Posłuchaj całej audycji:

raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj