W reklamach produktów medycznych nie zobaczymy już lekarzy. Weszły w życie nowe przepisy

(fot. Pixabay)

Zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego, przewidują przepisy ustawy o wyrobach medycznych, które weszły w życie 1 stycznia.

W kwietniu ubiegłego roku w życie weszła nowa ustawa o wyrobach medycznych. Niektóre z jej przepisów, jak kwestie dotyczące reklamy wyrobów medycznych, zaczęły obowiązywać 1 stycznia tego roku.

REKLAMY MUSZĄ BYĆ ZROZUMIAŁE

Zgodnie z nowymi regulacjami reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Zapis ten dotyczy także terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej, skierowanych w reklamie do innych odbiorców niż laicy.

Profesjonalistami według ustawy są osoby wykonujące zawody medyczne, które mają specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie, a laikami – użytkownicy nieprofesjonalni: pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu.

W REKLAMIE NIE WYSTĄPI LEKARZ, PIELĘGNIARKA ANI RATOWNIK

Przepisy ustawy zakazują wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. Żadna z występujących w reklamie wyrobu medycznego osób nie będzie mogła podać się za medyka lub przedstawiać produkt w sposób sugerujący wykonywanie zawodu lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, ratownika medycznego lub innej osoby reprezentującej zawód medyczny. Podobny zakaz obowiązuje w odniesieniu do produktów leczniczych.

Reklama nie może także bezpośrednio wzywać dzieci ani ich rodziców do zakupu reklamowanych produktów ani odnosić się do wyrobów nieprzeznaczonych dla laików.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj