Brak chętnych do rozbiórki kiosków i zbudowania parkingu dla rowerów przy gdańskim dworcu

(fot. Anna Rezulak / KFP)

Milion złotych przeznaczono na budowę miejsc parkingowych dla rowerów pod dworcem PKP Gdańsk Główny. Planowo ma się tam pomieścić pięćset jednośladów. Znikną stamtąd również okoliczne lokale, które zostaną wyburzone. Nie zgłosił się jednak żaden oferent, a sam przetarg najprawdopodobniej zostanie powtórzony.

Inwestycja zakłada budowę miejsc postojowych dla rowerów przy ulicy Podwale Grodzkie. Oferowana kwota prawdopodobnie nie zachęciła firm, które miałyby podjąć się zaprojektowania i wybudowania parkingu. Przedsięwzięcie zakłada 39-tygodniowy remont poprzedzony 19-tygodniowymi pracami projektowymi. Rowerzyści podkreślają, że z chęcią skorzystaliby z dodatkowych miejsc.

– Przy dworcu głównym brakuje miejsc dla zostawienia roweru. Często po prostu jakoś kombinuję i przypinam gdzie się da – mówi jeden z nich.

WYBÓR LOKALIZACJI

Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku informuje, że choć formalnie decyzja jeszcze nie zapadła, to wszystko wskazuje na to, że postępowanie przetargowe będzie ogłoszone ponownie. – Analizowanych było kilka lokalizacji parkingu rowerowego. Te najlepiej skomunikowane znajdowały się na terenach należących do Polskich Kolei Państwowych. Niestety miasto nie uzyskało zgody PKP na realizację parkingu właśnie na tych terenach kolejowych – tłumaczy urzędnik.

– W ramach budowy parkingu kolejowego planowana jest rozbiórka kiosków w tunelach przy ulicy Podwale Grodzkie, była to bowiem jedyna będąca w dyspozycji miasta lokalizacja, gdzie możliwe było wybudowanie zgodnych z projektem parkingów rowerowych – dodaje.

ROWER PLUS KOLEJ

– W większości europejskich miast w bliskim sąsiedztwie głównego dworca kolejowego znajdują się duże parkingi rowerowe o pojemności wielu tysięcy miejsc postojowych, które cieszą się ogromną popularnością – przekonuje Sieliwończyk. – Parking ma na celu zachęcić do podróży, które będą łączyć rower i kolej, a na rosnącą popularność tego rozwiązania w Gdańsku wskazywały choćby istniejące zewnętrzne parkingi rowerowe, które przed remontem dworca były w pełni wykorzystywane – podkreśla.

Gdańscy rowerzyści co raz częściej przemieszczają się w taki sposób. – Tak naprawdę zaczęłam w tym roku podróżować z rowerem w pociągu. Nie sądziłam, że jest to tak wygodne i łatwo dostępne. SKM-ki w Trójmieście są dostosowane, więc nie ma problemu. Czasami tylko w godzinach szczytu, kiedy jest bardzo dużo ludzi, trudno jeszcze o miejsce dla rower – mówi jedna z rowerzystek.

Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach dużego projektu unijnego o nazwie: „Węzły integracyjne Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańsk”.

Aleksandra Trembicka/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj