Znamy laureatów tegorocznego rozdania Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 15. uroczysta gala odbyła się w środę w Teatrze Muzycznym w Gdyni podczas 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Zwycięzców wyłoniono w siedmiu kategoriach: Animacja kultury filmowej, Innowacja lub rozwiązanie technologiczne, Krytyka filmowa, Książka o tematyce filmowej, Dystrybucja polskiego filmu, Debiut roku i Plakat filmowy.
Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej są szczególnym wyróżnieniem w branży filmowej, doceniającym pracę osób i instytucji niezwiązanych z produkcją filmów. To jedyne polskie odznaczenia, których celem jest wyróżnienie szczególnych osiągnięć wspierających rozwój polskiej kinematografii, promujących jej dorobek oraz ułatwiających społeczeństwu dostęp do polskiej twórczości filmowej. Nagrody przyznawane są od 2008 roku. Statuetkę zaprojektował krakowski artysta rzeźbiarz Xavery Deskur Wolski. Towarzyszy jej nagroda pieniężna w wysokości 15 tysięcy złotych.
W kategorii „Animacja kultury filmowej” nagrodę przyznano 19. edycji festiwalu filmowego Millenium Docs Against Gravity. Doceniono „dynamicznie rozwijające się przedsięwzięcie o międzynarodowej renomie, które w 2022 roku przyciągnęło imponującą liczbę ponad 138 tys. widzów”. Nagrodę w kategorii „Innowacja lub rozwiązanie technologiczne” przyznano Eventowi Nowych Technologii Zdjęć Filmowych „za szkolenie dla profesjonalistów i początkujących filmowców umożliwiające odkrywanie tajemnic sztuki operatorskiej z zastosowaniem najnowszych technologii”.

Laureatem w kategorii „Krytyka filmowa” został Artur Zaborski. Nagrodę przyznano mu za „łączenie działalności festiwalowej z profesjonalnymi relacjami filmowymi z różnych zakątków świata”. „Wesele. Filmowa mandala” pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka to z kolei tytuł nagrodzonej książki o tematyce filmowej. Doceniono ją „za stworzenie wyczerpującej monografii, która może służyć jako wzorzec wielopłaszczyznowej analizy akademickiej”.
Firmę Gutek Film doceniono zaś za kinową dystrybucję filmu „IO” Jerzego Skolimowskiego. Nagrodę przyznano za „przeobrażenie kina artystycznego w najgłośniejsze filmowe wydarzenie i jedną z najczęściej dyskutowanych premier filmowych”. Laur za „debiut roku” powędrował w ręce Damiana Kocura za „pełnometrażowy debiut „Chleb i sól”, będący autentycznym i wrażliwym kinem społecznym”.

Nagrodę w kategorii „Plakat filmowy” otrzymał plakat do filmu „Chleb i sól” autorstwa Maksa Bereskiego (Plakiat) – za „stworzenie artystycznie wysmakowanego plakatu będącego w pełni autonomicznym dziełem”.
mat. pras./ua