„Oceanograf” wyruszył z Gdyni w kolejny rejs za koło podbiegunowe

Statek UG r/v Oceanograf wyrusza w rejs badawczy za północne koło podbiegunowe (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Statek badawczy Uniwersytetu Gdańskiego „Oceanograf” wyruszył w poniedziałek z Gdyni w kolejny rejs za północne koło podbiegunowe. Ma do przepłynięcia 2900 mil morskich.

Podczas wyprawy statek UG odwiedzi Kilonię (Niemcy), Bodo (Norwegia) i Malmo (Szwecja) – trzy spośród dziewięciu miast, w których znajdują się placówki związane z SEA-UE, czyli sojuszem europejskich i nadmorskich uczelni.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

– Chcemy zbadać, gdzie kończy się Bałtyk oraz jak bałtyckie zasolenie przenosi się do Morza Norweskiego i do Atlantyku – opisuje prorektorka do spraw współpracy międzynarodowej UG, dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Naukowcy będą pracowali pod kierunkiem prof. Agaty Weydmann-Zwolickiej, z którą rozmawiała Anna Rębas.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

W załodze znalazł się też powieściopisarz Zygmunt Miłoszewski, który będzie prowadził dziennik pokładowy z podróży. „Oceanograf” wróci do Trójmiasta 5 lipca.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

R/V Oceanograf to specjalistyczny statek naukowo-badawczy, wykonujący szerokie spektrum pomiarów związanych ze środowiskiem morskim. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego, wykonująca zadania na rzecz nauki i gospodarki morskiej. Posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Jednostka jest wyposażona w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz oraz oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna. „Oceanograf” jest jednostką wielozadaniową, prowadzącą m.in. badania dna morskiego, batymetryczne, chemiczne i geologiczne.

(Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Statek ma dwukadłubową konstrukcję typu katamaran, minimalizującą kąt przechyłu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań morskich.

(Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Długość jednostki wynosi 49,5 metra, szerokość 14 metrów a zanurzenie dwa metry. Wyporność maksymalna to ok. 792 ton. System dynamicznego pozycjonowania umożliwia stabilne utrzymywanie statku w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy oraz zapewnia swobodne obracanie wokół własnej osi.

Anna Rębas/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj