Słupsk ma 44 kilometry ścieżek rowerowych. Jedno z największych miast województwa nie zamierza na tym poprzestać. Na rowerowym Pomorzu prym wiedzie Trójmiasto, na czele z Gdańskiem, który w 2016 roku został uznany najbardziej rowerowym miastem Europy. Gdańska Słupsk nie prześcignie. Ale prezydent Biedroń, który deklaruje, że do pracy jeździ na dwóch kółkach, jest wyczulony na potrzeby rowerzystów.
Przedstawiciele miasta zapewniają, że w ostatnich latach starali się budować jak najwięcej ścieżek rowerowych oraz łączyć już istniejące w spójną całość. Ważną inwestycją, która zapewniła dostęp do zintegrowanego węzła przesiadkowego rowerzystom, była przebudowa i budowa drogi rowerowej wiodącej ulicami Szczecińską, Sobieskiego, 3 Maja i Kołłątaja. Połączono w ten sposób największe osiedla mieszkaniowe (Os. Niepodległości, Os. Piastów, Os. Sobieskiego, Os. Batorego) z centrum miasta i dworcami PKP i PKS.
BIKE & RIDE, CZYLI PARKING DLA ROWERÓW
– Ważną, i jak dziś widać potrzebną inwestycją (dużo mieszkańców z tego korzysta) była budowa parkingu Bike & Ride składającego się z 20 stojaków rowerowych, do których można przypiąć w sumie 40 rowerów oraz samoobsługowego kompresora powietrza, dzięki któremu każdy z użytkowników może dopompować koła w swoim jednośladzie – mówi Karolina Chalecka z Urzędu Miasta Słupska. – Warto zaznaczyć, że obiekt jest zadaszony, a nad bezpieczeństwem pozostawionych przez mieszkańców rowerów przez całą dobę czuwają cztery kamery.
PROJEKT POMORSKIEJ TRASY ROWEROWEJ
Miasto, realizując projekt Zintegrowanego Porozumienia Terytorialnego Miejski Obszar Funkcjonalny, nie zapomina o rowerzystach. Przy okazji zagospodarowania nabrzeży rzeki Słupi ma zostać stworzona atrakcyjna i funkcjonalna przestrzeń dedykowana rowerzystom.
– W MOF zapisany jest także projekt Pomorskiej Trasy Rowerowej R10. Celem przedsięwzięcia jest stworzenie Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego R-10, czyli okrężnej drogi rowerowej wokół Bałtyku sieci EuroVelo, który ma stanowić unikalny produkt turystyczny łączący turystykę aktywną z turystyką kulturową i przyrodniczą – przypomina Karolina Chalecka.
40 KM NOWYCH DRÓG ROWEROWYCH
Projekt zakłada budowę ok. 40 km nowych dróg rowerowych poprzez wykorzystanie dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu, wykorzystanie utwardzonych dróg leśnych i wałów przeciwpowodziowych Wisły, budowę infrastruktury dla rowerzystów, a także oznakowanie całości zgodnie z obowiązującymi przepisami. Na terenie Ziemi Słupskiej szlak przebiegać będzie od granicy województwa pomorskiego przez tereny nadmorskie łącząc Zaleskie, Wodnicę, Ustkę, Smołdzino, Łebę.
NOWA DROGA ROWEROWA O NAWIERZCHNI BITUMICZNEJ
Z uwagi na znaczenie Słupska jako węzła komunikacyjnego przewidziano budowę łącznika R-10 przebiegającego m. in. przez Wielichowo, Bruskowo Wielkie, wzdłuż ul. 3 Maja do dworca w Słupsku. Na terenie Słupska przewidziano budowę drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej o dł. ok. 0,5 km od ul. Chrobrego do ul. Sobieskiego. Na razie miasto ma 44 km ścieżek rowerowych.
Jak zatem Słupsk wypada na tle wojewódzkiego lidera? Zerknijmy na dane.
PONAD 568 KM TRAS ROWEROWYCH W GDAŃSKU
Sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 568,2 km, na co składają się wydzielone drogi rowerowe – 117 km, ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych – 17,6 km, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różnią się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany do korzystania z nich) – 27,7 km, pasy rowerowe w jezdni – 4,8 km, pasy autobusowo-rowerowe – 0,7 km, ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych) – 12,2 km, ulice z uspokojonym ruchem (o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km na godzinę) – 388,2 km, ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd” – 42,2 km (189 ulic).
952 STOJAKI ROWEROWE W GDYNI
Gdynia szczyci się 47 ulicami, przy których biegną ścieżki rowerowe o łącznej długości 56,12 km oraz ścieżkami na terenach leśnych – tych ścieżek jest 17, a ich łączna długość to 70,4 km. Na stronie miasta można znaleźć także informację o tym, że w mieście znajdziemy 952 stojaki rowerowe umożliwiające przypięcie ram 1808 dużych rowerów oraz 240 rowerków dziecięcych.
SOPOT W CZOŁÓWCE ROWEROWYCH MIAST NA PRAWACH POWIATU
Sopot może pochwalić się jednym z największych w Polsce procentem udziału dróg rowerowych w stosunku do całej długości sieci drogowej. To udział na poziomie 32 proc., co stawia miasto w czołówce wśród miast na prawach powiatu. Wynik ten może sugerować, że Sopot jest najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem na terenie Województwa. Na 62,9 km dróg publicznych w Sopocie przypada 20,12 km dróg rowerowych. Na 16 ulicach jednokierunkowych – o łącznej długości 4,5 km (26 proc. wszystkich ulic jednokierunkowych w mieście) – dopuszcza się rowerzystów do ruchu w dwóch kierunkach. Sopot rozszerzył także strefę uspokojonego ruchu (ulice z ograniczeniem prędkości do 30 km na godzinę), która obejmuje 138 ze 144 ulic w całym mieście. Kurort posiada także 11 szlaków rowerowych umożliwiających zwiedzanie miasta i 5-kilometrową pętlę leśną przystosowaną do potrzeb kolarzy.
puch