Pomorska Kolej Metropolitalna z rekordem pasażerów za marzec. Po raz pierwszy liczba ta przekroczyła 250 tysięcy.
Warto zaznaczyć, że na kościerskim odcinku PKM zanotowano wzrost liczby pasażerów w pierwszym kwartale roku na poziomie 30 proc., a na kartuskim blisko niemal 50 procent.
– Dane te jednoznacznie pokazują, że rozszerzenie w grudniu 2016 r. przez samorząd województwa pomorskiego oferty przewozowej na linii PKM o przyspieszone pociągi z Kościerzyny do Trójmiasta oraz atrakcyjniejszy nowy rozkład jazdy dla mieszkańców powiatu kartuskiego przyniosły bardzo dobre efekty – ocenia marszałek Mieczysław Struk. – Od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 r. to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Dzięki temu udało nam się przybliżyć komunikacyjnie Trójmiasto dla dużej części mieszkańców powiatów kartuskiego i kościerskiego – czytamy na portalu Pomorskie.eu.
NOWY ROZKŁAD
W grudniu ubiegłego roku wprowadzony został nowy rozkład jazdy. Większość pociągów jeżdżących z Kościerzyny do Gdyni Głównej przez Gdańsk Osowę, skierowanych zostało do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz i Sopot. To kursy przyspieszone, więc składy zatrzymywały się na 19 przystankach (zamiast na 25).
– Po pierwszych trzech miesiącach funkcjonowania nowej oferty przewozowej wiadomo już, że był to strzał w dziesiątkę – stwierdza Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za transport w regionie. – Wcześniej liczba pasażerów na kościerskim odcinku PKM utrzymywała się na stałym poziomie ok. 40 tys. osób miesięcznie, natomiast na trasie Kartuzy–Gdańsk liczba pasażerów regularnie rosła, osiągając nieco ponad 40 tys. pasażerów w grudniu 2016 r. Wraz z nowym rozkładem jazdy statystyki wystrzeliły w górę zdecydowanie mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. To potwierdza, że aktualna oferta przewozowa bardziej trafiła w potrzeby pasażerów niż wcześniejsze.
Źródło: Pomorskie.eu
CZĘŚCIEJ SPOZA TRÓJMIASTA
Porównując grudzień 2016 r. z marcem 2017 r. widać 30-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasie Kościerzyna – Gdynia (łącznie przez Osowę i Wrzeszcz) z początkowych 41,3 tys. osób do 54 tys. W tym samym okresie na trasie Kartuzy – Gdańsk Główny wzrost liczby pasażerów wyniósł aż prawie 50 procent – z 40,7 tys. osób w grudniu do 60 tys. osób w marcu.
Prawie dwukrotny wzrost pasażerów w tym okresie odnotowany został na przystankach Pępowo Kartuskie (z 2,2 tys. w grudniu 2016 r. do 4 tys. w marcu 2017 r.) i Rębiechowo (odpowiednio 1,6 tys. i 3 tys.). Na tych przystankach nie zatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny, co zdaniem niektórych miało przełożyć się na spadek popularności PKM w tamtych rejonach.
– W rzeczywistości jednak w miejsce zaledwie kilku niezatrzymujących się tam pociągów z Kościerzyny do Gdyni mieszkańcy otrzymali kilkanaście nowych połączeń z Gdynią każdego dnia, dzięki zsynchronizowaniu pociągów jadących z Kartuz do Gdańska z pociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę – dodaje Ryszard Świlski. – Dzięki przesiadce z jednego pociągu na drugi w Gdańsku Rębiechowie, wydłużającej czas podróży maksymalnie o kilka do kilkunastu minut, mieszkańcy tych miejscowości zyskali dwa razy więcej połączeń z Gdynią niż mieli wcześniej. I jak widać po statystykach, najwyraźniej zaczęli z tych nowych możliwości korzystać.
Z marcowych statystyk wynika, że 45 proc. wszystkich pasażerów PKM to mieszkańcy korzystający z połączeń regionalnych:
Kartuzy – Gdańsk – 24 proc.
Kościerzyna – (Gdańsk) – Gdynia – 21 proc.
Na całe Trójmiasto przypada natomiast pozostałe 55 proc. pasażerów.
Źródło: Pomorskie.eu
mili