Połączenie polskiej muzyki ludowej i irackiej muzyki maqam. Dominik Bukowski o płycie „Sufia”

Znalezienie muzycznego obszaru wspólnego różnych muzycznych tradycji – polskiej i arabskiej. Właśnie to udało się wibrafoniście Dominikowi Bukowskiemu na płycie „Sufia” zarejestrowanej podczas występu na żywo na festiwalu Jazz Jantar w gdańskim klubie Żak. O swoim ostatnim albumie muzyk opowiadał na antenie Radia Gdańsk w rozmowie z Kamilem Wicikiem. Muzyk dostał propozycję z klubu Żak na rejestrację płyty w warunkach koncertowych. Miał to być projekt premierowy w nowym składzie. Dominik Bukowski miał pełną dowolność jeżeli chodzi o dobór muzyków oraz repertuaru.

STARE-NOWE UTWORY

– Na początku powstał pomysł. Gdy usłyszałem o tej propozycji zacząłem sobie wyobrażać co chciałbym przedstawić na tej płycie. Od dawna chciałem zagrać muzykę ludową, ale chciałem by było to inne i różniło się od innych tego typu produkcji muzycznych – mówił Dominik Bukowski. – Odkryłem postać Emira ElSaffara, wybitnego trębacza z Nowego Jorku, który oprócz tego, że fenomenalnie gra jazz, pasjonuje się muzyką swoich przodków. Jego ojciec pochodzi z Bagdadu. Wyjechał do Iraku i studiował tamtejszą muzykę maqam. Nauczył się śpiewu oraz gry na trąbce ćwierćtonami. W jego muzyce słychać te wpływy. Szalenie mi się to spodobało. Pomyślałem czemu by nie połączyć tych dwóch światów: polskiej muzyki ludowej z iracką muzyką maqam.

Dominik Bukowski wziął na warsztat pieśni Oskara Kolberga. Zauważył, że ten materiał muzyczny jest bardzo elastyczny. – Zacząłem przepuszczać te pieśni przez zasady muzyki maqam. Powstały nowe utwory. To nie jest ani polska muzyka ludowa ani muzyka arabska. Bardzo się ucieszyłem. Stąd wybór Emira jako gościa – mówił muzyk. Oprócz Emira ElSaffara na płycie występują również Adam Żuchowski (kontrabas) oraz Patryk Dobosz (perkusja).

WYOBRAŻENIE MUZYKI

– Staram się wyobrazić sobie muzykę – mówił o komponowaniu Dominik Bukowski. – Jak ona ma wyglądać, jakie ma mieć instrumenty, w jaką stronę ma pójść… Od jakiegoś czasu staram się tak myśleć o komponowaniu i dopiero gdy słyszę ją w głowie siadam do instrumentu i staram się ją spisać. Tak było tez w tym przypadku.

Posłuchaj całej rozmowy Kamila Wicika z Dominikiem Bukowskim:

Rafał Mrowicki
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj