Kondor wycofany po 13 latach służby. Po raz ostatni opuszczono banderę na polskim okręcie podwodnym

kondor bandera 5na8

Na okręcie podwodnym ORP Kondor po raz ostatni opuszczono banderę. To jedna z czterech jednostek typu Kobben, które Polska Marynarka Wojenna przejęła od Norwegów po ich wycofaniu ze służby w 2001 roku.

Kobbeny już w trakcie przejmowania ich od Norwegów były okrętami wiekowymi. Można jednak było je nadal eksploatować. Teraz jednak, gdy ich wiek przekroczył 50 lat, jest to zbyt ryzykowne. Dlatego proces wycofywania Kobbenów rozpoczęto od opuszczenia bandery na ostatnim z nich – ORP Kondor, który wyprodukowano w 1964 roku.

ZADECYDOWAŁ WIEK

– Nie dopuszczamy ryzyka. Co roku dokonywane są przeglądy techniczne dopuszczające okręty do eksploatacji w kolejnym roku. Nie można jednak niczego eksploatować wiecznie. Wymagałoby to potężnych nakładów związanych z wymianą baterii akumulatorów, kolejnymi przeglądami. Utrzymanie okrętów w służbie byłoby bardzo kosztowne, dlatego trzeba było przyjąć datę graniczną i zacząć je wycofywać. W tym wieku, w związku ze zmęczeniem materiału, z każdym miesiącem wzrasta ryzyko, że coś może się stać – mówi kontradmirał Mirosław Mordel, inspektor Marynarki Wojennej.

Fot. Radio Gdańsk/Sylwester Pięta

Dowódca jednostki kmdr ppor. Marek Walder również podkreślał, że o wycofaniu Kondora ze służby zadecydował wiek.

ORP Kondor brał udział w ćwiczeniach międzynarodowych Baltops w 2016 roku. W pełni sprawny wrócił z tarczą z tego ćwiczenia. Nie dał się wykryć i zwalczał przeciwników. Żadne względy techniczne nie wskazywały, że powinien zostać wycofany z eksploatacji. Trzeba jednak brać pod uwagę wiek. To że teraz jest wszystko w porządku nie oznacza, że tak samo będzie za pięć minut – mówił kmdr. ppor. Marek Walder.

ORP SOKÓŁ BĘDZIE NASTĘPNY

Kolejnym z Kobbenów, który ma zostać wycofany jest wyprodukowany w 1967 roku ORP Sokół. Kolejne dwa, a więc ORP Sęp i ORP Bielik, podzielą ten los do 2020 roku, o ile regularne badania techniczne pozwolą im pozostać w służbie tak długo.

13 LAT SŁUŻBY

ORP Kondor w ciągu ponad 13 lat służby pod biało-czerwoną banderą w ramach ćwiczeń i operacji morskich przebył 42000 mil morskich. Wychodził na morze blisko 200 razy i spędził na nim ponad 600 dni, z czego większość pod wodą.

Okręt podwodny ORP Kondor wybudowany został w niemieckiej stoczni Nordseewerke w 1964 roku. W skład polskich sił morskich, po przejęciu od Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii, wszedł 20 października 2004 roku. Tego dnia w bazie Marynarki Wojennej Norwegii w Bergen po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 297 podniesiono biało-czerwoną banderę. Chrzest okrętu odbył się 27 listopada 2004 roku w Porcie Wojennym Gdynia, a matką chrzestna jednostki została prof. dr hab. Danuta Hübner.

kondor bandera 5na8aFot. Radio Gdańsk/Sylwester Pięta

Okręt podwodny ORP Kondor, w okresie od 10 października 2008 do 31 marca 2009 roku, w ramach PKW Kondor, uczestniczył w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. Działalność okrętu polegała na prowadzeniu podwodnego dozoru akwenów i skrytym rozpoznaniu, a także na identyfikacji jednostek nawodnych. Ponadto jednostka uczestniczyła w międzynarodowych ćwiczeniach Loyal Mariner, Brilant Mariner oraz czterokrotnie w ćwiczeniach Baltops, a także w manewrach Sił Odpowiedzi NATO. W 2005 roku reprezentował biało-czerwoną banderę w obchodach 60. rocznicy zwycięstwa w Bitwie o Atlantyk.

OKRĘTY TYPU KOBBEN

Okręty typu Kobben, w latach świetlności były jednym z najlepszych środków do rozpoznania sytuacji w rejonie działań wojennych. Sama obecność jednostek tego typu w rejonie prowadzenia operacji wymusza zaangażowanie wielokrotnie większych sił przeciwnika. Jednostki te są trudno wykrywalne i posiadają możliwość przenoszenia różnego typu uzbrojenia. Mogą być skutecznie wykorzystane w operacjach pokojowych (blokady morskie, wymuszanie pokoju i kontrola żeglugi), w operacjach ochrony szlaków komunikacji morskiej oraz działaniach sił specjalnych. Okręty typu „Kobben” są przystosowane do działania we wszystkich rejonach świata. Wyposażone są w systemy dowodzenia i łączności NATO oraz systemy kierowania ogniem. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 – 1992.

Dane taktyczno-techniczne:

•        długość: 47,2 metra;
•        szerokość: 4,9 metra;
•        wyporność nawodna: 520 ton;
•        wyporność podwodna: 572 tony;
•        prędkość nawodna: 12 węzłów;
•        prędkość podwodna: 18 węzłów;
•        zanurzenie maksymalne: 200 metrów;
•        napęd: 2 silniki wysokoprężne oraz silnik elektryczny napędzające 1 śrubę.

Uzbrojenie:

•        8 dziobowych wyrzutni torpedowych 533 mm.

Okrętem dowodzili:

•        kmdr ppor. Tomasz Krasoń;
•        kmdr ppor. Leszek Dziadek;
•        kmdr ppor. Piotr Pawłowski;
•        kmdr ppor. Robert Rachwał;
•        kmdr ppor. Krzysztof Snarski;
•        kmdr ppor. Marek Walder (cz.p.o.).

Wciąż nie wiadomo kiedy i od kogo Polska zakupi nowe okręty podwodne. Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz zapowiadał w październiku, że decyzja o zakupie szwedzkich, francuskich lub niemieckich jednostek zapadnie w grudniu. Wciąż jednak jej nie ma.

Sylwester Pięta/puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj