Prace ruszą już w czwartek. – Po przekazaniu placu budowy zaczniemy od prac przygotowawczych, czyli oczyszczania terenu, przeglądu saperskiego, wycinek. Wejdzie obsługa geodezyjna i laboratoryjna, żeby przygotować teren pod konkretne roboty. Zaczniemy prace na wszystkich frontach, ze względu na to, że jest bardzo krótki termin realizacji. Więc na każdym odcinku będzie się dużo działo od samego początku. Największe utrudnienia będą u zbiegu ulic Armii Krajowej i Jabłoniowej, gdzie zostanie wprowadzona zmieniona organizacja ruchu – mówi dyrektor projektu Sylwia Rogall z firmy NDI.
NOWA LINIA TRAMWAJOWA
W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km. Linia tramwajowa będzie miała cztery przystanki, a na skrzyżowaniu z ulicami Warszawska i Jabłoniowa zakończona zostanie węzłem integracyjnym. Tam będą przystanki autobusowe, tramwajowe oraz parkingi dla samochodów i rowerów. – Dzięki temu pasażerowie w łatwy i wygodny sposób będą mogli dojeżdżać, przesiadać się do tramwaju i sprawnie podróżować w kierunku centrum miasta – mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
SPORO ZMIAN
– Zostanie wykonany jeden most o długości 220 metrów, zmodernizowany zostanie Potok Siedlecki, odnowiona zostanie cześć ogrodów działkowych. Musimy pokonać znaczące różnice terenu. Linia tramwajowa oraz jezdnia będą zaczynały się na wysokości 118 metrów i będą schodziły 40 metrów w dół. Myślę, że będzie to bardzo atrakcyjna trasa, z dużą ilością zieleni – dodaje Włodzimierz Bartosiewicz.
Dzięki inwestycji docelowo znacznie poprawi się jakość komunikacji w kierunku południowych dzielnic Gdańska. – Wszystkie nowe osiedla potrzebują połączeń komunikacyjnych i staramy się odpowiadać na oczekiwania mieszkańców – mówi prezydent Paweł Adamowicz.
POŁĄCZY NAJWIĘKSZE OSIEDLA
Linia tramwajowa w ulicy Nowej Bulońskiej Północnej połączy największe osiedla Gdańska: Chełm, Ujeścisko, Jasień i Piecki Migowo z linią kolejowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki temu połączeniu pasażerowie podróżujący poza granice Gdańska uzyskają kolejną możliwość skorzystania z PKM. Nowa linia tramwajowa będzie się łączyć również z dzielnicami położonymi po przeciwnej stronie Miasta, czyli ze Stogami i Przeróbką. Wcześniej takiego połączenia nie było.
– Co ważne, budowa Nowej Bulońskiej to element większego projektu – Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, programu finansowanego z Unii Europejskiej. Nasz projekt zyskał uznanie nie tylko w oczach rządu polskiego, ale również Unii Europejskiej, skąd uzyskał dofinansowanie. Południowe i Północne dzielnice Gdańska potrzebują połączeń komunikacyjnych, więc to nie jest nasze ostatnie działanie – podkreślała wiceprezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
Wartość całego dotychczasowego projektu GPKM to ponad 1 mld złotych, z czego ponad 600 tysięcy zostało pozyskanych z Unii Europejskiej. Sama budowa nowej linii tramwajowej w ulicy Nowej Bulońskiej Północnej to koszt 192 mln zł, z czego 58,5 mln zł to środki z Unii Europejskiej.