„Bzdura wpędzi nas do grobu” – to hasło kampanii krajowej Izby Lekarskiej we Włoszech, która w ten sposób walczy z przesądami i fałszywymi informacjami na temat zdrowia. Lekarze przestrzegają przed fake newsami w internecie i apelują, by zwracać się do nich. W ramach kampanii społecznej przygotowano billboardy oraz ogłoszenia prasowe. Lekarze, jak się podkreśla, wybrali szokującą formę przekazu. Ich apelom: „Nie ufajcie bzdurom w sieci. Pytajcie zawsze lekarza”, towarzyszą obrazy nagrobków i umieszczonych na nich napisów.
NIE WIERZ WSZYSTKIEMU, CO PRZECZYTASZ W SIECI
Na nagrobku, o który oparto pluszowego misia, widnieje epitafium: „Nie zaszczepili mnie ze strachu przed autyzmem”.
Są też inne napisy nagrobne: „Leczyłem raka sodą oczyszczaną”, „Kupiłem w sieci 'cudowne’ lekarstwo”, „Przeczytałem, że dieta z 6 jajkami dziennie, odchudza”.
Do kampanii tej przyłączyło się jak dotąd 30 lokalnych izb lekarskich. Celem akcji – jak wyjaśnili pomysłodawcy – jest uwrażliwienie opinii publicznej na pojawianie się w internecie fałszywych informacji na temat zdrowia, diet, kuracji i zwalczanie tego szkodliwego zjawiska.
„CMENTARZ ZDROWIA”
– To cmentarz zdrowia, kampania, która w zwięzły i skuteczny, można powiedzieć: w lapidarny sposób, ostrzega przed niebezpieczeństwami oszukańczych kuracji, reklamowanych w kuszący sposób – powiedział jeden z inicjatorów akcji bilboardowej, Cosimo Nume.
Prezes związku krajowych izb lekarskich, Filipp Anelli wyjaśnił, że tak szokującą formę wybrano po to, aby obywatele przestali lekceważyć zagrożenia i nie sięgali do niewiarygodnych źródeł po informacje o zdrowiu.
PAP/mar