Piloci Ryanair walczą o poprawę warunków pracy. 25 lipca rozpoczęli protest, który ma potrwać dwa dni. Z tego powodu odwołano loty do Belgii, Portugalii i Hiszpanii. Wśród pasażerów, którzy w tych dniach nie polecą, są także Polacy. Podpowiadamy, jak odzyskać pieniądze od przewoźnika. Zmiana w polityce płac, umowy, określające długość urlopów i zasad transferów załóg pomiędzy bazami linii lotniczych w Europie i w Afryce – to żądania strajkujących pilotów. Łącznie odwołano 300 lotów. W Polsce protesty odczuje nawet 2,5 tysiąca pasażerów. Wśród anulowanych połączeń jest lot, łączący Gdańsk z hiszpańskim miastem.
LISTA ODWOŁANYCH LOTÓW 25/26 LIPCA
FR9172 Barcelona – Wrocław
FR9173 Wrocław – Barcelona
FR1057 Bruksela – Warszawa-Modlin
FR1058 Warszawa-Modlin – Bruksela
FR 1002 Hiszpania-Alicante – Warszawa-Modlin
FR 1001 Warszawa-Modlin – Hiszpania-Alicante
FR1426 Alicante – Gdańsk
FR1425 Gdańsk – Alicante
FR2228 Walencja – Kraków
FR2229 Kraków – Walencja
FR6728 Bruksela – Kraków (dotyczy lotów z 25 i 26 lipca)
FR6729 Kraków – Bruksela (dotyczy lotów z 25 i 26 lipca) NAWET 600 EURO ODSZKODOWANIA
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej linie lotnicze mają obowiązek poinformować o odwołanym locie maksymalnie na dwa tygodnie przed podróżą. W tym przypadku pasażerowie zostali powiadomieni na tydzień przed wylotem. W związku z tym, każdemu pasażerowi przysługuje nie tylko zwrot pieniędzy, ale także odszkodowanie.
Jego wysokość uzależniona jest od długości lotu i wynosi: 250 euro dla lotów o długości do 1500 km, 400 euro dla dłuższych lotów w Unii Europejskiej albo innych lotów na dystansie 1500-3500 km oraz 600 euro dla lotów poza Unią Europejską dłuższych niż 3500 km.
Ponadto, kiedy linia odwołuje lot, prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy. ULC przypomina, że przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom: wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Oprócz tego Ryanair zaoferował skorzystanie z innego połączenia.
ZWROT KOSZTÓW LUB ZMIANA PLANU
Pasażer w przypadku odwołania lotu ma prawo zrezygnować z podróży. – Przewoźnik jest wówczas zobowiązany zwrócić pasażerowi w terminie siedmiu dni pełen koszt biletu, po cenie, za jaką został kupiony, za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi, związanemu z pierwotnym planem podróży oraz zapewnić pasażerowi, gdy jest to odpowiednie, lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu w najwcześniejszym możliwym terminie – tłumaczy Urząd Lotnictwa Cywilnego.
W przypadku odwołania lotu przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie późniejszym, dogodnym dla pasażera, w miarę dostępności wolnych miejsc. ULC zaznacza, że prawo do zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.
ODSZKODOWANIE NIE PRZYSŁUGUJE, GDY…
Odszkodowanie nie przysługuje, gdy o odwołaniu lotu pasażer dowiedział się co najmniej 14 dni przed planowym wylotem lub dowiedział się w okresie krótszym niż 14 dni, a przewoźnik zapewnił alternatywne połączenie umożliwiające dotarcie do miejsca docelowego w czasie określonym przez właściwe przepisy albo, gdy linia lotnicza może udowodnić, że powodem odwołania lotu były nadzwyczajne okoliczności (np. złe warunki atmosferyczne, niestabilna sytuacja polityczna czy zderzenie samolotu z ptakiem).
MOŻNA ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ
ULC informuje, że pasażer niezadowolony z podróży może zawsze złożyć reklamację do przewoźnika lotniczego.
– Reklamację na odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie, bądź opóźnienie lotu należy złożyć najpierw u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, bowiem dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych. Skargę można złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni – tłumaczy ULC.
„ZGŁOŚ SIĘ DO NAS A MY TO ZAŁATWIMY”
Internet jest obfity w oferty firm, które zajmują się odzyskiwaniem odszkodowań w naszym imieniu. Jednak za taką usługę liczą średnio od 20 do 30 procent kwoty odszkodowania. W przypadku wejścia na drogę sądową z firmą, pobrany przez firmę procent może się zwiększyć podwójnie.
Pośrednicy dodają, że pasażer może mieć problem z merytorycznym przygotowaniem wniosku. Dodatkowo linie lotnicze często oferują przebukowanie biletu albo różnego rodzaju vouchery, mające zrekompensować utracony lot. Jednak pasażer musi mieć świadomość tego, że przysługuje mu nawet około 2.5 tysiąca złotych odszkodowania.
Procedura uzyskiwania pieniędzy w ramach rekompensaty, może trwać od kilku tygodni do kilku lat.
PAP/mm/mmt