Oszustwo smsowe, które trwa od lutego, powraca w nowej odsłonie. Tym razem na telefony komórkowe przychodzą wiadomości z informacją, że pod danym numerem została aktywowana płatna usługa „CentrumGier Online”. W treści sms-a znajduje się link do bezpłatnego anulowania subskrypcji. Jednak ta „bezpłatność” może sporo kosztować. To nie pierwsza wersja ataku smsowego. Wcześniej przestępcy wyłudzali pieniądze, wysyłając informacje o aktywowaniu płatnej usługi „Cool Gry Premium”. Teraz oszustwo zostało dopracowane i wygląda bardziej wiarygodnie.
„Czerwona lampka” powinna się zapalić po otrzymaniu takiego smsa:
Fot. niebezpiecznik.pl
Wiele osób ignoruje fakt, że wiadomość została wysłana za pomocą bramki internetowej. Dlatego ci, którzy uwierzą w „bezpłatne” anulowanie subskrypcji i wejdą na stronę anulujgry.pl, zobaczą następujące okienko.
Fot. niebezpiecznik.pl
W tym komunikacie można dostrzec kolejną próbę oszustwa. Opłaty można się pozbyć po podaniu numeru telefonu i operatora. W szczególności to drugie powinno wzbudzić podejrzenia, bo przestępcy pokazują, że nie wiedzą w jaki sposób ustalić sieć po samym numerze.
Przechodząc dalej, pojawia się informacja o długu w wysokości ok. 20 zł, który ma być naliczany w poniedziałki, środy lub piątki. Nieważne czy mamy inny dzień tygodnia, bo ofiara i tak zostanie obciążona opłatą. W przypadku zaniechania, grożą nam koszty ponad 90 zł. Nie chcąc płacić jeszcze więcej, przechodzimy do podawania kolejnych danych.
Fot. niebezpiecznik.pl
Na tym etapie musimy podać dane konta swojego banku. Należy zwrócić uwagę, że strona nie jest domeną banku, a do tego nie ma zabezpieczenia protokołem HTTPS (takimi dysponują prawdziwe strony banków), który ma zapobiegać przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych.
Fot. niebezpiecznik.pl
Później złodzieje chcą uzyskać numer PESEL i nazwisko panieńskie matki, co pozwoli im np. na podszywanie się pod nas i pobieranie pieniędzy z banków.
Fot. niebezpiecznik.pl
Ponadto kolejny krok pokazuje, że konta bankowe mogą być zsynchronizowane z aplikacjami mobilnymi banku.
Fot. niebezpiecznik.pl
JAK ZAPOBIEGAĆ TAKIM SYTUACJOM?
Trzeba pamiętać, żeby nie logować na strony internetowe, które nie są OFICJALNYMI stronami naszego banku. Jeżeli ktoś chce się zabezpieczyć przed zdradliwymi smsami, warto wybrać się do swojego operatora i zablokować usługi Premium SMS i WAP/Direct Billing.
mkul