Miesięcznie pociągi na linii PKM przewożą około 350-380 tysięcy pasażerów. W maju 2018 r. z oferty SKM na linii PKM skorzystało 379,3 tys. osób. W czerwcu – w związku z rozpoczynającymi się wakacjami – był spadek do 345,3 tys., ale w lipcu, kiedy doszedł wakacyjny ruch turystyczny – pasażerów było już 365,9 tys. Statystyczny mieszkaniec Pomorza w ciągu roku odbywa średnio 24 podróże koleją. To najlepszy wynik w kraju i w dużej mierze złożył się na niego sukces linii PKM.
W pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii PKM (2016) przewiozły one ponad 2 miliony pasażerów, a rok później (2017) pasażerów było już ponad 3 miliony. W pierwszym półroczu 2018 z linii PKM skorzystało już blisko 2 mln osób, jest więc szansa, że cały rok 2018 zamknie się rekordowymi 4 milionami pasażerów.
REGULARNE WZROSTY
– Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM w stosunku do poprzedniego kwartału obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r., kiedy wprowadziliśmy rewolucyjną dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniu większości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Mat. pkm-sa.pl
– Oczywiście mamy świadomość, że wprowadzone przez nas zmiany mogą niektórym osobom nie odpowiadać, bo nie da się ułożyć rozkładu jazdy pasującego wszystkim. Jednak statystyki jednoznacznie pokazują, że cały czas wzrasta liczba osób, dla których oferta przewozowa na linii PKM jest atrakcyjna – dodaje wicemarszałek Ryszard Świlski.
DOBRZE SKOMUNIKOWANE POCIĄGI KARTUSKIE
Większość pociągów kartuskich jest dobrze skomunikowana z pociągami aglomeracyjnymi w Gdańsku Rębiechowie i z przesiadek pomiędzy nimi również korzysta coraz więcej osób. W połączeniu z nowymi, oddanymi do użytku w grudniu 2017 r. przystankami w Gdyni oraz wprowadzonym od marca 2018 r. równym taktem pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało to dużym wzrostem liczby pasażerów PKM również w samym Trójmieście. Dotychczas były to wzrosty rzędu kilku, kilkunastu procent co kwartał. Nigdy wcześniej nie zdarzyło się, aby był to wzrost aż o jedną czwartą w skali zaledwie trzech miesięcy.
KORZYŚCI DLA MIESZKAŃCÓW
Z otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują jedne z największych potoków pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.
4 TRASY
W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, trójmiejska SKM obsługuje łącznie aż cztery trasy:
aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,
trzy regionalne: – Gdańsk Główny – Kartuzy, – Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, – Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.
Regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. W przypadku połączeń kolejowych z Kartuz do Gdańska liczba pasażerów na tej trasie wzrosła w ciągu trzech lat aż siedmiokrotnie – z 11,8 tys. z październiku 2015 r. do 84 tys. w maju 2018 r.
SZYBCIEJ NIŻ SAMOCHODEM
Mieszkańcy Kartuz dzięki SKM i PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza – w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny – zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy.
Mat. pkm-sa.pl
PRZED 2015 R.
Przed uruchomieniem w 2015 r. linii PKM pociągiem z Kaszub do Trójmiasta można było dojechać tylko kilkoma pociągami dziennie na trasie Kościerzyna – Gdynia (zaznaczonej na schemacie kolorem zielonym).
Wybudowanie 20-kilometrowego odcinka linii PKM pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Rębiechowem pozwoliło na uruchomienie w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej całej siatki nowych połączeń pomiędzy Kaszubami i Trójmiastem oraz wewnątrz samej metropolii – łącznie ponad 90 pociągów każdego dnia.
oprac. pOr