Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza zamówić 48 nowych autobusów, które mają się pojawić na miejskich trasach 1 stycznia 2020 roku. Nowością jest to, że przedmiotem przetargu nie jest zakup, lecz ośmioletnia dzierżawa autobusów czyli najem wraz z usługami utrzymania technicznego.
Postępowanie dotyczy 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych, 13 przegubowych i 6 typu midi. Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem wraz z licencjami.
NOWE I Z SERWISEM
Zgodnie z wymogami, autobusy muszą być nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Muszą też być jednej marki oraz identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (muszą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).
W cenie ma być utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę. Ma to trwać 8 lat, czyli przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:
obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
naprawy eksploatacyjne;
naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
naprawy powypadkowe;
naprawy będące następstwem wandalizmu;
naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.
CELEM – NIE STARSZE AUTOBUSY NIŻ 8 LAT
– Atutem i główną ideą dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania, jest powiększenie taboru spółki o nowe autobusy i zastąpienie najbardziej eksploatowanych pojazdów – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst. Serwis pojazdów będący warunkiem dzierżawy jest tu doskonałym rozwiązaniem.
– Podążamy za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania. Z modelu dzierżawy taboru już korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach. Sprawdzimy go także i u nas – dodaje Lisicki.
Zgodnie z warunkami przetargu potencjalny oferent musi mieć doświadczenie w realizacji podobnych umów na co najmniej 20 sztuk autobusów każdego typu.
175 MLN PASAŻERÓW W ROK
Obecnie GAiT dysponuje 232 autobusami, z czego 128 to pojazdy standardowe, 90 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.
mm