NIK chce zawieszenia obowiązkowej matury z matematyki. Pomorska kurator oświaty oraz ministerstwo przeciwne

Najwyższa Izba Kontroli chce zawieszenia obowiązkowej matury z matematyki dla wszystkich uczniów. Jak poinformował prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski, wniosek o rozważenie takiej możliwości trafił do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Krytycznie o prośbie NIK-u wypowiadają się Pomorska Kurator Oświaty oraz wiceminister edukacji. Zawieszenie egzaminu miałoby potrwać do czasu poprawienia wyników nauczania. W latach 2015-2017 matury z matematyki nie zdał co szósty uczeń.

 
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli głównym powodem niepowodzeń uczniów są wady procesu nauczania i niedostosowanie poziomu nauczania do możliwości uczniów.

KURATOR NEGATYWNIE

Przeciwna takiemu rozwiązaniu jest Pomorska Kurator Oświaty Monika Kończyk. Jej zdaniem 30 procent potrzebne do zdania egzaminu na poziomie podstawowym nie wymaga wysokiego poziomu umiejętności. – To rzeczywiście rekomendacja bardzo zadziwiająca, bo matematyka to nie tylko przedmiot, ale też logiczne myślenie – mówi Monika Kończyk w rozmowie z Radiem Gdańsk.

– Uczniowie często wybierają po maturze jednak szkolnictwo techniczne, związane ze statystyką, z logicznym myśleniem. Matura z matematyki została przyjęta także przez środowisko uczniów. 30 proc. na poziomie podstawowym nie wymaga dużej znajomości materiału. W związku z tym, że liczą się podstawy, które zdobywa się na poziomie wczesnoszkolnym Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło kodowanie, programowanie czy grę w szachy już na etapie szkół podstawowych – podkreśla.

– Druga rzecz mnie bardzo dziwi – kontynuuje Monika Kończyk. – Jeżeli podnoszone było bardzo często, że gimnazjaliści nasi często radzą sobie z przedmiotami ścisłymi, to co się dzieje, według NIK-u, przez trzy lata, że tak źle wypadają na matematyce? Bo tak nie powinno być. Wydaje mi się, że matematyka powinna być na maturze, bo otwiera wiele możliwości w dalszym procesie kształcenia każdego ucznia. 30 proc. na poziomie podstawowym to naprawdę podstawowa matematyka. Możemy zachęcać uczniów, by rozwijali inne kompetencje, jak logiczne myślenie, krytyczne myślenie. Myślę, że każdy nauczyciel powie, że matematyka jest dziś potrzebna w życiu codziennym – dodaje pomorska kurator oświaty.

MINISTERSTWO KRYTYCZNIE

Krytycznie wobec prośby NIK-u wypowiedział się Wiceminister Edukacji Narodowej Maciej Kopeć. – Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów.

Resort wydał komunikat, w którym podkreśla, że „matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich”.

 
Rafał Mrowicki
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj