Więcej pieniędzy dla polskich portów. Kluczowe inwestycje m.in. w Gdańsku i Gdyni

Około 25 miliardów złotych będzie przeznaczonych w najbliższych latach na rozbudowę infrastruktury portowej i inwestycje w gospodarce morskiej – poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Najdroższa ma być budowa Portu Centralnego w Gdańsku, które koszt szacuje się nawet na 8 mld złotych. 

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, wyraził nadzieję, że dzięki inwestycjom przeładunki w polskich portach wzrosną dwukrotnie. Do najważniejszych inwestycji ministerstwo zalicza między innymi: budowę Portu Centralnego w Gdańsku, budowę portu zewnętrznego oraz terminalu promowego w Gdyni, budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz przebudowę wejścia do portu w Ustce.

REKORDOWY ROK 2018

Port zewnętrzny w Gdyni ma kosztować około 4,5 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w 2025 roku. Z kolei koszt Portu Centralnego w Gdańsku ma wynieść od 6 do 8 mld zł. Jego pierwsze terminale mają ruszyć w 2025 r., a wszystkie mają działać dwa lata później. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma być gotowy w 2022 roku, a jego koszt ministerstwo szacuje na 800 mln zł.

W ubiegłym roku trzy największe polskie porty: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście pobiły historyczny rekord przeładunków, który wyniósł ponad 101 milionów ton i był o 16 procent wyższy niż w 2017 roku.

Marta Czyż/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj