W gdyńskiej stoczni Nauta zwodowano w środę okręt wywiadowczy dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, budowany wspólnie przez Nautę i PGZ Stocznię Wojenną. Polska strona odpowiada za budowę konstrukcji jednostki, liczącej 74 m długości i częściowe jej wyposażenie.
W ramach kontraktu podpisanego ze Szwedami, gdyńska Stocznia Remontowa Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie i przeprowadzenie pierwszych prób morskich okrętu. Polska Grupa Zbrojeniowa Stocznia Wojenna jest w tym projekcie podwykonawcą stoczni Nauta.
Położenie stępki pod budowany dla Szwedów okręt miało miejsce w połowie czerwca ubiegłego roku. W środę w czasie uroczystości wodowania prezes PGZ Stocznia Wojenna Konrad Konefał powiedział dziennikarzom, że w ciągu kilku miesięcy został zbudowany częściowo wyposażony kadłub okrętu. – Myślę, że jesteśmy dobrze przygotowani do tego typu projektów – ocenił.
– Marzeniem nas wszystkich tutaj jest, żeby tego typu projekty realizować i dla polskiej Marynarki Wojennej – powiedział Konefał. Dodał jednak, że dla przedsiębiorstwa, którym zarządza, bardzo istotne jest wchodzenie na rynek zagraniczny. Wyjaśnił, że jest to konieczne, bo ewentualne zamówienia na potrzeby polskiej marynarki nie są w stanie zaspokoić mocy produkcyjnych firmy, którą zarządza. – Kluczowym dla nas momentem strategii rozwoju biznesu tej stoczni jest zdobywanie zamówień zagranicznych i budowa okrętu dla Szwedów to bardzo dobry przykład – wskazał Konefał.
Po zakończeniu prac w gdyńskich stoczniach w przyszłym roku zamówiona przez Szwedów jednostka zostanie przetransportowana do stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie będzie wyposażona w specjalistyczne urządzenia, służące do rozpoznania radioelektronicznego.
Fot. Radio Gdańsk/Marcin Lange
TAJEMNICA HANDLOWA
Budowana w Gdyni jednostka o długości 74 metrów ma zastąpić obecny okręt rozpoznania elektronicznego w szwedzkiej flocie, wprowadzony do służby w 1984 roku HMS Orion, który był już kilka razy modernizowany w stoczni Saab w Karlskronie.
W kwietniu 2017 r. Saab ogłosiła, że otrzymała od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich, a jego wykonanie nastąpi w latach 2017-2020. Wartość kontraktu między Nautą a Saab objęta jest tajemnicą handlową.
Zarówno gdyńska Stocznia Remontowa Nauta, jak i zlokalizowana w tym samym mieście PGZ Stocznia Wojenna, wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, skupiającej ponad 60 spółek branży zbrojeniowej, stoczniowej i nowych technologii.
PAP/mk