Od 201 do 300 zł miesięcznie wyda 24 proc. rodzin na zajęcia pozalekcyjne dziecka. Najwięcej, bo nawet 1500 zł, wydają mieszkańcy metropolii – wynika z raportu „Polaków portfel własny – rodzina w szkole”. Najpopularniejsze są zajęcia sportowe, język angielski i muzyka.
„24 proc. polskich rodzin wyda miesięcznie na ten cel od 201 do 300 zł. Podobna liczba rodzin (22 proc.) wydaje w tym celu między 101 a 200 zł, natomiast 18 proc. rodziców przeznacza między 301 a 500 zł. Natomiast kwotę 500 zł miesięcznie przekracza jedynie 9 proc. rodzin” – podano. Najwięcej na zajęcia pozalekcyjne dziecka wydają mieszkańcy metropolii – 9 proc. przeznacza powyżej 800 zł w miesiącu, z czego więcej niż połowa wydaje ponad 1500 zł.
CHCIELIBYŚMY WYDAĆ WIĘCEJ
„Gdyby nie ograniczenia finansowe, rodzice byliby skłonni wydawać na tego typu aktywności więcej. Co czwarty rodzic deklaruje, że w przypadku problemów finansowych, w pierwszej kolejności zrezygnowałby właśnie z płacenia za zajęcia pozalekcyjne dziecka – sportowe, muzyczne, językowe. Kolejne 16 proc. przestałoby posyłać dziecko na korepetycje” – czytamy w raporcie.
Jeśli chodzi o aktywności pozalekcyjne polskich uczniów, prym wiodą zajęcia sportowe – aż 62 proc. rodziców zadeklarowało, że ich dziecko uczestniczy w nich – czy to indywidualnie, czy w ramach np. sekcji sportowej, wynika z raportu. „Na drugim miejscu pod kątem popularności znalazły się korepetycje z języka angielskiego, swoje dzieci wysyła na nie 39 proc. rodziców” – wskazuje Adam Piwek z Santander Consumer Banku.
WYBIERAMY NAUKĘ… PROGRAMOWANIA
Mniej więcej co piąty rodzic (22 proc.) wskazał na zajęcia muzyczne – na grę na instrumentach czy śpiew, a niewiele mniej (19 proc.) – na zajęcia manualne – np. naukę rysunku, rękodzieła. „Co ciekawe, 21 proc. rodziców zadeklarowało, że ich dziecko chodzi na korepetycje z przedmiotów będących w programie szkolnym (np. matematyka, język). Na jakąś formę aktywności społecznej, np. wolontariat lub harcerstwo, wskazało 14 proc. rodziców, a 11 proc. na naukę programowania” – czytamy w raporcie.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów. Wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 1 tys. rodziców dzieci w wieku szkolnym, czyli 7-18 lat.
PAP/mk