Co zrobić, jeśli w zakupowym szale dokonamy złych wyborów? Rzecznik konsumentów: „Towar (prawie) zawsze można zwrócić”

Obniżki nawet do 80 proc. oferują sklepy podczas Czarnego Piątku. Jak przekonuje Miejski Rzecznik Konsumentów w Gdańsku, w większości przypadków kupiony towar możemy zwrócić do sklepu, a jeśli okaże się że ma on wadę – zażądać wymiany, naprawy produktu, obniżenia jego ceny lub zwrotu całkowitej zapłaconej kwoty.

ZWROT TOWARU

– Możliwość zwrotu zawsze zależy od tego, gdzie robiliśmy zakupy – tłumaczy Joanna Popik. – W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym, jest to dobra wola sprzedawcy. Czyli jeżeli przyjmuje on zwroty, to ustala również ich zasady. Natomiast w przypadku zakupów dokonywanych przez internet, konsument zawsze ma prawo zwrócić towar w ciągu dwóch tygodni. Są jednak wyjątki. Do nich należą produkty spersonalizowane (np. przedmiot z indywidualnym grawerem) czy odpieczętowane płyty i gry.

Jak dodaje Miejski Rzecznik Konsumentów, sklepy internetowe często oferują klientom dłuższy niż 2-tygodniowy termin na zwrot towaru. Zależy to jednak tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedającego.

– To jest wewnętrzna praktyka handlowa sprzedawcy. Może on ustalić termin dłuższy od ustawowych 14 dni. Natomiast nie może tego terminu skracać.

W przypadku zakupów w sklepie internetowym, konsument zwraca towar na swój koszt, chyba że sprzedawca go nie poinformował wcześniej o tym bądź zaproponował, że te koszta przyjmie na siebie.

– Zwracany towar powinien być w stanie nieużywanym m.in. powinien posiadać wszystkie metki – podkreśla Joanna Popik. – Można go sprawdzić, ale na takich zasadach, jak byśmy oglądali go w sklepie stacjonarnym.

WADA TOWARU

Jeśli zaś w zakupie wykryjemy usterkę, należy to jak najszybciej zgłosić sprzedającemu.

– Trzeba jednak rozróżnić dwa przysługujące nam uprawnienia: prawo do reklamacji i gwarancję – mówi Joanna Popik. – Tutaj mają zastosowanie albo przepisy Kodeksu Cywilnego o rękojmi – to taka podstawowa odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru – albo jeżeli dodatkowo mamy udzieloną gwarancję, to wówczas możemy skorzystać również z tego drugiego uprawnienia. Jeśli wybieramy rękojmię, to zawiadamiamy o tym sprzedawcę, składamy reklamację i odsyłamy towar lub zawozimy go do sklepu, żądając naprawy, wymiany lub obniżki ceny. W przypadku wady istotnej, można nawet zażądać zwrotu gotówki.

Jak dodaje ekspert, to konsument decyduje, z którego uprawnienia skorzysta i jaką formę zadośćuczynienia zażąda za wadliwy towar. Sprzedawca może się sprzeciwić wykonaniu takiego żądania tylko na podstawie przesłanek z przepisów. Jest tak np. kiedy wymiana jest niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów.

Czarny Piątek otwiera sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Święto dotarło do Polski ze Stanów Zjednoczonych.


Dominika Raszkiewicz

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj