„Fala” z opóźnieniem. Przetarg na wdrożenie systemu wspólnego biletu na Pomorzu anulowany z banalnego powodu

Wspólny bilet dla Pomorza zostanie uruchomiony najwcześniej na początku 2021 roku. Odpowiedzialna za projekt spółka Innobaltica anulowała przetarg na wdrożenie systemu.

Powód jest prozaiczny. W postępowaniu nie wpłynęły żadne oferty. Sytuacja jest jednak nietypowa, bo jak powiedziała Radiu Gdańsk Katarzyna Wośko, rzecznik spółki, kilkanaście minut po terminie pojawiło się jedno elektronicznie zgłoszenie, a gotowość zadeklarowała kolejna firma.

BĘDZIE KOLEJNY PRZETARG

W tej sytuacji główni właściciele spółki – samorządy Gdańska, Gdyni i województwa pomorskiego – zdecydowali, by ogłosić kolejny przetarg – 20 grudnia. Tym razem w formule otwartej, co oznacza, że oferty mogą złożyć wszystkie chętne podmioty bez wstępnej weryfikacji. Nie zostaną w nim zmienione zapisy przedmiotu zamówienia, a jedynie kwestie formalne. Chętni będą mieli czas na zgłoszenia do połowy lutego. Wykonawca powinien być znany pod koniec marca, a umowa podpisana w maju.

To oznacza opóźnienia. Wspólny bilet miał wejść w życie we wrześniu przyszłego roku. Realnie będzie to początek 2021 roku. Urzędnicy zaznaczają, że wynoszące 90 milionów złotych unijne wsparcie wartego 106 milionów złotych systemu nie jest zagrożone.

ZŁOŻONY SYSTEM

Utworzony zostanie wysoko zaawansowany technologicznie system, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, rozkładach jazdy. System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania kart w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Wykonawca systemu poza przygotowaniem informatycznej części, odpowiedzialny będzie także za montaż blisko 500 urządzeń walidujących na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, przygotowanie 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji NFC) i wyposażenie ok. 30 punktów obsługi klienta.

NIE TYLKO METROPOLIA

Powstająca platforma elektroniczna ma pomóc w podróżowaniu. Jedna aplikacja sama wybierze najkorzystniejsze taryfy u przewoźników. Wspólny bilet pod nazwą „Fala” poza Trójmiastem będzie działał między innymi w Tczewie, Kartuzach i Starogardzie Gdańskim. Do systemu, w ramach projektu realizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wchodzą: Gdańsk, Gdynia, Wejherowo, Lębork, Słupsk, Tczew, Malbork, Starogard Gdański, Chojnice oraz PKP SKM w Trójmieście i Przewozy Regionalne (na obszarze województwa pomorskiego). 

Sebastian Kwiatkowski/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj