Do połowy 2020 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wybór partnera do budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Urzędnicy wykonali właśnie ważny krok dla planowanej od lat inwestycji. Chodzi między innymi o kluczową, pozytywną ocenę Europejskiego Urzędu Statystycznego.
Jak podkreśla Szymon Piechowiak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, opinia ma charakter wstępny, ale oznacza to, że wypełniono warunek konieczny dla realizacji S6, który postawił w czerwcu 2018 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Nowa szóstka będzie budowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
– Przedstawione przez GDDKiA założenia projektu, w tym przede wszystkim zakładany podział ryzyk: budowy, popytu i dostępności, według opinii Eurostatu pozwalają na ujęcie tego projektu poza długiem i deficytem sektora instytucji rządowych i samorządowych – mówi Szymon Piechowiak.
PRZETARG W DRUGIM KWARTALE 2020 ROKU
Urzędnicy informują, że przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego zostanie ogłoszony przez gdański oddział GDDKiA w drugim kwartale tego roku. Według założeń, Skarb Państwa będzie płacić za dostępność trasy przez 30 lat. Po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony, Eurostat wyda właściwą opinię.
KREDYT Z EUROPEJSKIEGO BANKU INWESTYCYJNEGO
Drogowcy starają się też o rezerwację środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Decyzji spodziewają się w maju. Zaznaczają, że to partner prywatny będzie ostatecznym kredytobiorcą tych środków. Banki, także komercyjne, mają sfinansować około 70 procent kosztów przedsięwzięcia, jakie on poniesie.
Budowa 32-kilometrowej drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Straszyna wraz z obwodnicą Żukowa ma kosztować dwa i pół miliarda złotych. Wraz z projektowaniem zajmie 4 lata.
Sebastian Kwiatkowski/am