Nowe połączenie tramwajowe w Gdańsku – z Jasienia do Oliwy. Radni PiS mają wątpliwości co do rozkładów

Sześć nowych przystanków i dodatkowe 10 minut jazdy – teraz tramwajem pojedziemy także na południe Gdańska. Zaczęło działać połączenie z Jasienia, przez Piecki-Migowo i Śródmieście, do Oliwy. Nowa trasa „12” wzbogaciła się też o malownicze tereny, a z wysokości al. Pawła Adamowicza widać most wantowy i wieżę Bazyliki Mariackiej.

Pierwsi pasażerowie są zadowoleni z nowego połączenia. – Jedzie się bardzo dobrze, trasa jest dobrze wykonana i stanowi duże ułatwienie dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. To mi bardzo ułatwi podróżowanie do pracy i powrót do domu – mówili pasażerowie „12”.

„BĘDZIE JESZCZE LEPIEJ”

– Każda poprawa komunikacji na południu Gdańska jest zawsze wyczekiwana. Czekamy też na Nową Warszawską i połączenie z al. Havla wtedy komunikacją będzie jeszcze lepsza – zaznacza Tomasz Torcz, radny dzielnicy Jasień.

„12” dojeżdża do węzła integracyjnego Ujeścisko, ale jej ostatnim przystankiem jest Lawendowe Wzgórze przy Szkole Podstawowej nr 6. Do węzła prowadzą już w części ułożone tory od strony ul. Warszawskiej. – Jesteśmy na etapie wyłaniania wykonawcy na Nową Warszawską, czyli łącznika z Al. V. Havla. Duża radość. To dzięki dobrze napisanym projektom i dofinansowaniu z Unii Europejskiej – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

PRZEDŁUŻONA TRASA

– Trasa będzie przedłużona w kierunku ul. Świętokrzyskiej, a przyszłości z drugiej strony przez Sobieskiego do Wrzeszcza. W przyszłości mieszkańcy będą ekspresowo dojeżdżać do Wrzeszcza, na Południe i do centrum – dodaje Sebastian Zomkowski dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Nowa linia tramwajowa wzdłuż al. Pawła Adamowicza powstała w ramach Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – GPKM etap IVa. Wykonawcą prac budowlanych na al. Pawła Adamowicza jest konsorcjum firm z NDI S.A. jako liderem. Koszt inwestycji to 247 mln zł.

WRÓCIŁY TEŻ INNE TRAMWAJE

Po remoncie na torowiska wróciły tramwaje 8 i 9 na Stogi. Ponowne uruchomienie linii nastąpiło niemal w 93. rocznicę otwarcia linii, co miało miejsce 1 lipca 1927 roku. Linia ma około 3,7 km podwójnego toru a na trasie jest 7 przystanków. Po remoncie tramwaje mogą jeździć szybciej.

W ramach przeprowadzonych prac wykonawca – Aldesa Construcciones Polska zastosował dwa rodzaje nawierzchni torowej: tak zwaną „klasyczną podsypkową” oraz nawierzchnię na płycie betonowej. Prace nie przebiegały bez przeszkód – trzeba było przebudować elementy uzbrojenia czy usunąć niewybuchy. Modernizacja torowiska na Stogi kosztowała ok 118 mln zł.

WĄTPLIWOŚCI RADNYCH PIS

Gdańscy radni Prawa i Sprawiedliwości, powołując się na doniesienia mieszkańców i portalu Puls Gdańska, zwracają uwagę, że jednocześnie z wydłużeniem trasy tramwaju, zmieniony został rozkład części linii. W interpelacji skierowanej do prezydent Aleksandry Dulkiewicz podkreślają, że ograniczona zostanie liczba kursów na liniach 2 i 6.

– Wprowadzone zmiany będą negatywnie oddziaływały na dostępność komunikacyjną dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska. Wielu z nich może wybrać samochód zamiast tramwaju, z powodu zbyt małej liczby kursów – czytamy.

Radni pytają m.in., czym spowodowane są te cięcia, czy przeprowadzono analizę skutków komunikacyjnych i czy po sezonie wakacyjnym rozkłady zostaną przywrócone do stanu pierwotnego. 

Aleksandra Nietopiel/pOr/mrud

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj