Żądają lepszego zabezpieczenia przed koronawirusem i podpisania układu zbiorowego. Około 100 pracowników z NSZZ „Solidarność” w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk pikietowało w piątkowe popołudnie przed siedzibą spółki.
Jak mówi Adam Piotrowski, przewodniczący komisji zakładowej w terminalu, mimo stwierdzonych przypadków zakażeń wśród pracowników, firma nie chce przywrócić przerw między zmianami. – Dotąd było tak, że pracownicy po zmianie wychodzili do domu. Kolejni przychodzili do pracy. Dziś ludzie w szatniach się mieszają, co stwarza duże niebezpieczeństwo dla pracowników i ich rodzin. Pracodawca wszystko tłumaczy kosztami – mówi Piotrowski.
WCIĄŻ BRAK NOWEGO UKŁADU ZBIOROWEGO
W sierpniu tego roku wygasł zbiorowy układ pracy, który do tej pory obowiązywał. Trwające od pół roku negocjacje nad nowym układem nie przyniosły żadnych rezultatów. Zdaniem związkowców, pracodawca pozoruje dialog i niepotrzebnie przeciąga negocjacje.
– Tak na prawdę nie ma żadnego powodu, żeby prowadzić pozorowany dialog, bo on tak wygląda. I niestety z przykrością odnotowuję, że jesteście oszukiwani. Nie powinno być w takiej firmie takiej sytuacji, że kończy się okres obowiązywania jednego układu zbiorowego i nie ma dalszej kontynuacji – przemawiał do protestujących Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”.
– Obawiam się, że problem przerasta możliwości zarządu. A skoro tak jest, to może warto rozmawiać z właścicielami, żeby się zastanowili, czy właściwe osoby zarządzają tą firmą – zauważył Dośla.
REKORDOWE WYNIKI TERMINALU
W 2019 roku głębokowodny terminal DCT Gdańsk przeładował ponad 2 miliony 20-stopowych kontenerów. To rekordowy wynik wśród portów Morza Bałtyckiego.
– Za to, ile wkładamy trudu i wysiłku w to, żeby bić te rekordy, nic bez nas – mówił jeden z pikietujących.
ODPOWIEDŹ ZARZĄDU
O odniesienie się do argumentów związkowców poprosiliśmy przedstawicieli spółki.
Od początku pandemii COVID-19, DCT utrzymuje najwyższe standardy sanitarne, aby zapewnić ochronę zdrowia naszym pracownikom i gościom.
W pierwszej fazie trwania pandemii wdrożyliśmy przerwy pomiędzy zmianami ze względu na fakt, że w tym samym czasie stopniowo wdrażaliśmy inne – równie skuteczne środki ostrożności takie jak: wyposażenie pracowników w maseczki, zapewnienie środków dezynfekujących na każdym sprzęcie, systematyczną dezynfekcję szatni i pokojów socjalnych, dostosowanie liczby pracowników w busach do wymogów stosowanych w komunikacji, a w miejscach, w których jest to możliwe wprowadziliśmy pracę z domu.
Po zastosowaniu wszystkich tych środków zaradczych, po konsultacji z odpowiednimi służbami, wraz z rozmrażaniem rygorów w całym kraju, a także mając na uwadze potrzeby klientów, firma podjęła decyzję o wycofaniu się ze stosowania dodatkowych przerw. Jeśli wdrożone środki i zasady będą przestrzegane przez pracowników nie ma podstaw do przywrócenia przerw sanitarnych.
Firma DCT na bieżąco monitoruje sytuację związaną z pandemią. Jeśli będzie ona rozwijała się niekorzystnie dla naszego regionu i znajdziemy się w strefie zagrożonej, to zrewidujemy nasze działania i zastosujemy adekwatne do sytuacji środki, np. powrót do przerw sanitarnych.
Związek Zawodowy wspomina, że DCT miał 3 infekcje, co jest prawdą, ale żaden z tych przypadków nie został potwierdzony jako zarażenie w miejscu pracy i z radością informujemy, że wszystkie trzy osoby w pełni powróciły do zdrowia i są w stanie wrócić do pracy.
DCT Gdańsk jest niezmiennie otwarte na prowadzenie dialogu ze Związkami Zawodowymi. Czynniki, które mogły tymczasowo wpłynąć na płynność rozmów to dostępność związana z okresem urlopowym w Polsce w połączeniu z panująca pandemią i reżimem sanitarnym z tym związanym. Negocjacje powracają do całkowicie płynnego trybu we wrześniu i został już uzgodniony termin kontynuacji rozmów.
Obecnie sytuacja w terminalu poprawiła się w porównaniu z marcem 2020, kiedy to DCT zostało początkowo dotknięte przez COVID-19. Pomimo niższych przeładunków niż w ubiegłym roku i trudniejszych warunków ekonomicznych, sytuacja jest obecnie stabilna. Wciąż jednak jest ona poniżej wszelkich założeń operacyjnych, które zostały przyjęte na ten rok, i według których terminal zatrudniał przed uderzeniem Covid-19. W związku z globalną pandemią, a następnie pogorszeniem koniunktury gospodarczej, wiele przedsiębiorstw musiało zwolnić pracowników. Terminal natomiast utrzymał zatrudnienie, co było i jest naszym priorytetem. Ponadto kontynuujemy przegląd wewnętrznego procesu awansów, aby sprawdzić, co jest właściwe w tych warunkach operacyjnych.
Zarząd DCT Gdańsk
Sebastian Kwiatkowski/am