Nieopłacalna inwestycja sprzed 110 lat. Historia linii tramwajowych na ulicach Słupska

110 lat temu w Słupsku zaczęły kursować tramwaje. Czterdzieści dziewięć lat później komunikację zlikwidowano, bo wymagała inwestycji. Podobny los niemal pół wieku później spotkał trolejbusy.

Tramwaje pojawiły się na ulicach Słupska w dniach od 3 do 6 września 1910. Pojazdy testowano na dwóch liniach: czerwonej i zielonej. W połowie lat 20. dobudowano trzecią linię – niebieską – i długość trakcji tramwajowej w Słupsku przekroczyła 10 km. Z powodu kryzysu linia ta po czterech latach została zlikwidowana.

 

W 1945 roku w wyniku zniszczenia mostów na Słupi tramwaje kursowały wyłącznie po zachodniej stronie miasta. Linie czerwoną i zieloną przemianowano na 1 i 2.

NIEOPŁACALNA INWESTYCJA

Stare tramwaje coraz częściej się psuły, sieć i tory wymagały wymiany. Ówczesne władze Słupska uznały, że to nieopłacalna inwestycja i w 1959 roku tramwaje w Słupsku zlikwidowano. Dziś pozostały po nich tylko słupy trakcyjne na ulicach Kaszubskiej i Arciszewskiego oraz uchwyty na budynkach w śródmieściu. O historii przypomina tramwaj postawiony w 2004 roku na ulicy Nowobramskiej.

Słupskie tramwaje wspomina autor książki o historii komunikacji w mieście – Michał Szymajda. Rozmowy można posłuchać tutaj:

 

Przemysław Woś/ako

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj