Słupscy radni proponują gwałtowny wzrost popularności komunikacji miejskiej, rowerów i spacerów, kosztem samochodów. To założenie przyjętej przez radę miasta strategii rozwoju elektromobilności. Program ma ograniczyć emisję szkodliwych dla środowiska substancji i zachęcić mieszkańców do korzystania między innymi z komunikacji publicznej lub rowerów oraz kupowania pojazdów zero- i niskoemisyjnych.
Na razie w Słupsku zarejestrowanych jest 14 samochodów elektrycznych i tylko 58 hybrydowych. Aż 58 815 pojazdów w Słupsku ma silniki spalinowe: benzynowe lub diesla. Działają tylko dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
3 PROC. UDZIAŁU ROWERÓW W RUCHU
Mimo, że sieć ścieżek rowerowych w mieście ma około 45 km długości i w najbliższym czasie ma powstać 3,5 km nowych, to udział tego typu przejazdów w przemieszczaniu się mieszkańców wynosi tylko około 3 procent. W latach 2018-2020 z 33 do 31 procent spadł udział przejazdów w komunikacji zbiorowej. Mniej też słupszczanie jeżdżą samochodami. Udział takich przejazdów spadł z 63 do 56 procent.
Za 15 lat ma być zupełnie inaczej. Przejazdy samochodami mają stanowić mniej niż 30 procent, a komunikacją zbiorową i rowerami ponad dwie trzecie wszystkich podróży.
Prognoza zawarta w programie rozwoju elektromobilności w Słupsku ma być realna, ale trzeba spełnić szereg warunków.
Są to:
• Dążenie do minimalizacji pracy przewozowej w układzie urbanistycznym
• Rozwój niezmotoryzowanych form transportu, w tym w szczególności ruchu rowerowego, ale także pieszego
• Rozwój technologiczny przewozów transportem zbiorowym dla poszerzania jego oferty w kierunku innowacyjności napędów, ale także lepszej organizacji i wysokiej dostępności, niezawodności i atrakcyjnych taryf
• Wprowadzanie innowacyjnych technologii smart city udostępniających mieszkańcom i przybyszom wszechstronną informację i wsparcie w podejmowaniu decyzji transportowych.
KONIECZNOŚĆ ROZBUDOWANIA ŚCIEŻEK ROWEROWYCH
Jak zauważa nasz reporter, w systemie ścieżek rowerowych brakuje obecnie dobrego połączenia zachodniej i wschodniej części miasta. Nie ma też spójnego przejazdu przez śródmieście. Cały czas też Słupsk nie wdrożył zapowiadanego systemu roweru miejskiego. Założenia strategii wskazują na potrzebę rozbudowy sieci ścieżek rowerowych do długości około 100 km.
Z ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców Słupska wynika, że w drodze do domu, szkoły czy miejsca pracy, pokonują do 10 km dziennie. Dla 59 procent badanych to odległość od 2 do 5 km. Aż 46 procent używa w tym celu samochodu, przy czym ponad połowa podróżuje samotnie lub ze współpasażerem. Około 22 procent wszystkich dojeżdżających do domu, pracy czy szkoły, wykorzystuje komunikację zbiorową. Aż 41 procent deklaruje, że z autobusów czy pociągów nie korzysta.
Przemysław Woś/mm