Będzie nowy dworzec autobusowy. Słupsk podpisał umowę na budowę węzła integracyjnego

Nowy dworzec autobusowy dla przewoźników lokalnych i międzynarodowych, parkingi oraz infrastruktura rowerowa. Za prawie 29 mln zł Słupsk wybuduje zintegrowany węzeł transportowy. Prace potrwają 27 miesięcy.

– Właśnie podpisaliśmy umowę na jego wykonanie – informuje Tomasz Orłowski z Zarządu Infrastruktury Miejskiej. – W ramach inwestycji powstanie nowoczesny, funkcjonalny i skrojony na miarę słupskich potrzeb dworzec autobusowy wraz z miejscami parkingowymi, połączony bezpośrednio z dworcem kolejowym przez tunel pod torami, którego budowa zostanie zrealizowana w ramach inwestycji PKP PLK S.A. Zakres zadania obejmuje budowę wielofunkcyjnego dworca autobusowego po zachodniej stronie torów kolejowych wraz z zapleczem socjalnym oraz miejscem obsługi podróżnych udostępnionym dla przewoźników międzynarodowych i regionalnych wraz z dojściem oraz dojazdem dla pojazdów samochodowych, a także rowerów od strony osiedla Zatorze przez przebudowywaną ulicę Towarową.

PLACE, PARKINGI, TUNEL

Dodatkowo na terenie nowego dworca autobusowego przewidziano budowę budynku wielofunkcyjnego (z odtworzeniem fragmentu elewacji historycznego budynku od strony stacji kolejowej), placu manewrowo-postojowego dla autobusów, przystanków z peronami dla obsługi pasażerów oraz dwoma parkingami dla samochodów osobowych. Docelowo dworzec autobusowy zostanie połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja poprzez tunel dla pieszych pod torami kolejowymi. Tunel ten zostanie wybudowany przez PKP PLK, natomiast inwestycja miejska będzie dowiązywać się do części kolejowej tworząc funkcjonalną całość.

– Na części terenu dworca, przyległej do placu manewrowego znajdzie się parking dla samochodów osobowych. Parking obejmuje 52 standardowe miejsca postojowe oraz 16 powiększonych miejsc specjalnych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, Taxi, a także miejsc postoju krótkotrwałego typu „kiss&ride”. Kolejne miejsca postojowe powstaną na parkingu, który zostanie wybudowany w południowej części węzła. Przy dworcu zaplanowano parking rowerowy (bike&ride) na 56 miejsc z samoobsługową stacją naprawy rowerów i elektrycznym kompresorem rowerowym – dodaje Tomasz Orłowski.

PRZEBUDOWA TOWAROWEJ

W pierwszym etapie dojazd do dworca autobusowego będzie możliwy od strony istniejącej ul. Towarowej. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę ul. Towarowej na odcinku o długości ok. 265 m, od ul. Sobieskiego do torów kolejowych. Proces obejmuje przebudowę jezdni, budowę nowych chodników, ścieżki rowerowej oraz przebudowę istniejących zjazdów i miejsc postojowych. Po relokacji przez PKP torów odstawczych możliwe będzie wykonanie dodatkowego połączenia drogowego bezpośrednio do ronda u zbiegu ulic Sobieskiego i Banacha.

Wybudowane zostaną także dodatkowe odcinki ulic i dróg dla obsługi obiektu dworca autobusowego. Przewidziano budowę nowego odcinka ulicy, określonego nazwą roboczą Nowa Towarowa (długość ok. 322 m), który pozwala na objazd wokół terenu Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej nr 2.

– Budowa węzła integracyjnego, parkingów, oświetlenia, monitoringu, wprowadzenie elementów małej architektury i informacji pasażerskiej, zadaszenia dojść w obrębie węzła oraz umożliwienie zmiany środków transportu w dogodnych warunkach spowodują wzrost komfortu podróżujących i podniesie atrakcyjność komunikacji zbiorowej, a także po oddaniu do użytku tunelu pod dworcem PKP w zdecydowany sposób poprawi warunki komunikacji pieszej i rowerowej pomiędzy Zatorzem i centrum miasta. Powstaniu węzła towarzyszyć będzie modernizacja i rozbudowa istniejącego systemu informacji pasażerskiej, polegająca na montażu 32 nowych tablic, w tym 16 w lokalizacjach, w których dotychczas ich nie było – podsumowuje Tomasz Orłowski.

Marcin Kamiński

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj