Mimo jesieni i zbliżającej się zimy, prace przy budowie drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, odbywają się bez jakiejkolwiek przerwy. W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace pogłębiarske. Koniec budowy planowany jest w 2022 roku.
Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywane jest pogłębienie akwenu na obszarze basenu portu osłonowego tak, by statkami mogło odbywać się dowożenie kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii. Rozpoczęło się także wykonywanie narzutów kamiennych na odcinku nasady falochronu zachodniego i wschodniego. Trwa również produkcja betonowych elementów prefabrykowanych, które będą zabezpieczać falochrony przed falami, a w rejonie kanału żeglugowego pogrążana jest ścianka szczelna w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonywana jest też przesłona, zapewniająca szczelność pod dnem.
Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, obecnie wykonywana jest platforma robocza, która posłuży do scalania konstrukcji stalowej.
NIE TYLKO ELBLĄG
– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe województwo warmińsko-mazurskie, zyskają nowe szanse rozwojowe – mówi minister Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury podkreśla także rolę, jaką dla rozwoju Elbląga i okolic mają inwestycje drogowe – takie jak drogi S7 i S16 oraz inwestycje kolejowe nowe linie i dworce.
– Wspólnie budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy – stwierdza minister Andrzej Adamczyk.
NIE WPŁYNIE NA RUCH
Nad powstającym na mierzei kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.
PLANOWANY KONIEC W 2022
Najbliższe tygodnie przy przekopie to kontynuacja prac pogłębiarskich na Zatoce Gdańskiej w porcie osłonowym oraz wykonywanie narzutów kamiennych. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego Kanału Żeglugowego, a od października montowane są mikropale i odwodnienie.
Zaczynają się także roboty żelbetowe. Podobnie w rejonie śluzy montowane są mikropale i odwodnienie. W dalszym ciągu wykonywane będą wykopy w rejonie kanału, a na początku przyszłego roku rozpoczną się prace pogłębiarskie. W listopadzie ma rozpocząć się montaż konstrukcji stalowej mostu południowego, a na moście północnym będą toczyć się roboty żelbetowe na przyczółkach. Wykonywane będą izolacje ścian przyczółków oraz zasypki. Do końca listopada w stanie surowym gotowy będzie budynek bosmanatu.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022 r.
Witold Chrzanowski/ako