Okrągła scena, 30 miejsc, każdy z widzów siedzący w osobnej kabinie, podglądający spektakl przez specjalny wizjer. W taki sposób jeden z japońskich teatrów w dobie pandemii wyniósł teatralne innowacje na nieco inny poziom, pozwalając widzom ponownie poczuć magię sztuki gry aktorskiej.
Zespół taneczny Tsuki Akarino Ido Gekijyo, co po japońsku oznacza Mobilny Teatr Księżycowy, zbudował okrągłą scenę z 30 miejscami siedzącymi, oddzielonym drewnianymi panelami. W ten sposób widzowie, wciąż zachowując dystans, mogą swobodnie podziwiać przedstawienie przez specjalne wizjery. Mobilną scenę łatwo zdemontować i ponownie złożyć, dzięki czemu, teatr może swobodnie podróżować po Japonii.
PROJEKT
Samo zaprojektowanie sceny i widowni było sporym wyzwaniem, w końcu należało zadbać o komfort i dobrą widoczność każdego widza. W przypadku „wizjerów” należało uwzględnić odległość, dynamikę występu, tak aby ograniczone pole widzenia nie odbierało wrażeń z oglądanej sztuki.
– Ten koncept postrzegam jako nowy format sceny teatralnej, który ludzie mogą docenić. Ograniczając pole widzenia, widzowie są bardziej skoncentrowani na spektaklu, a ten przez to staje się jeszcze bardziej wciągający – powiedział w rozmowie z Reutersem Nobuyoshi Asai, który prowadzi zespół taneczny i jest jego choreografem.
NOWE DOŚWIADCZENIA
Dla 15-letniej Yury Sugiury, jednej z performerek występujących w spektaklu, taka forma to również nowe doświadczenie. – Fakt, że nie widzę twarzy widzów, jest osobliwym doświadczeniem, ale z drugiej strony pozwala na zupełnie nowe odczucia i wrażenia – zaznacza.
Twórcy tego nowego scenicznego konceptu mają nadzieję, że model zyska uznanie i pozwoli ponownie przyciągnąć i zaangażować widzów. A także będzie na tyle ciekawy, że uda się uzyskać dotacje na dalszy jego rozwój.
PAP/ap