Elbląska policja, straż pożarna i miejska oraz spółki miejskie otrzymały tzw. zintegrowane piloty, które będą otwierać szlabany, umożliwiając sprawny dojazd do osiedli. Od kilku lat bolączką interweniujących służb były zablokowane dojazdy do posesji.
Jak podał Urząd Miejski w Elblągu, urządzenia umożliwiające otwieranie szlabanów otrzymały m.in. policja, straż pożarna, ratownicy medyczni oraz straż miejska.
Według magistratu, przygotowanie jednego, zintegrowanego pilota to efekt wspólnej pracy Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta, radnych Komisji Bezpieczeństwa i Spraw Samorządowych, zarządców i właścicieli posesji oraz wiceprezydenta Michała Missana, który pracując jeszcze jako koordynator w pogotowiu ratunkowym, zgłaszał wielokrotnie potrzebę opracowania takiego rozwiązania.
OZNACZENIE
Integracją systemu dla potrzeb elbląskich służb zajęła się gdyńska firma Polaris, która dostosowywała szlabany do jednego urządzenia. Szlabany, które zostały włączone do systemu, opatrzone zostaną specjalną naklejką „Szlaban dostępny służbom ratunkowym Elbląg”.
NIE WSZYSCY DOŁĄCZYLI DO SYSTEMU
Do programu przystąpiło ponad 70 wspólnot i 2 spółdzielnie mieszkaniowe. Udostępnionych służbom zostało ponad 140 bram i szlabanów. Pozostało jeszcze około 20 adresów z bramami, przez które służby nie mogą szybko przejechać.
– Nie wszyscy spośród właścicieli terenów i zarządców zdecydowali się jeszcze na dostosowanie swoich szlabanów dla służb, choć miejmy nadzieję, że z czasem, dla bezpieczeństwa mieszkańców, także i oni dołączą do tego zintegrowanego systemu – podał urząd miasta w Elblągu.
Oprócz policji, straży pożarnej, ratowników medycznych i straży miejskiej piloty otrzymały spółki miejskie: Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej oraz firmy PGNiG oraz Energa.
PAP/pb