Wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje oraz kolej w granicach Gdańska, projekt bezprecedensowy w historii gdańskiej komunikacji miejskiej, trwa już rok. Przyszedł czas na jego podsumowanie.
Wyniki zdają się być optymistyczne. – Patrząc na statystyki widzimy wyraźnie, że coraz większa liczba pasażerów korzysta z tego rozwiązania, co bardzo nas cieszy – wskazał w piątek Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
W marcu 2020 roku w pociągach SKM i POLREGIO – również na trasie PKM, na podstawie imiennych biletów okresowych ZTM w Gdańsku z przejazdów skorzystało 4 290 osób. W kwietniu 18 384 pasażerów, w maju – 28 424, czerwcu – 34 760, lipcu – 36 884, sierpniu – 39 772, wrześniu – 76 120, październiku – 80 432, a w listopadzie – 81 664. Rok 2020 zakończył się grudniowym wynikiem, gdzie usługę wykorzystało 74 184 pasażerów. W styczniu 2021 roku z tej formy przejazdów skorzystały 93 632 osoby, natomiast w lutym – aż 99 484.
– Wzrost liczby osób, które korzystają ze wspólnego biletu i poruszają się po Gdańsku nie tylko autobusami i tramwajami, ale również pociągami, w kontekście pandemii jest spektakularny – podkreślił Piotr Borawski. – Według szacunkowych danych, od sześciu do dziewięciu procent właścicieli okresowych biletów ZTM korzysta z pociągów SKM i POLREGIO na terenie Gdańska i ta liczba wciąż wzrasta. Wszyscy wiemy, że w czasie pandemii, z powodu zamknięcia placówek oświatowych, obiektów handlowych i przejścia wielu pracowników na zdalną pracę, zmniejszyła się liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej, więc te dane cieszą podwójnie. Pokazują, że realizowany przez nas kierunek zmian spotkał się z zainteresowaniem pasażerów. Gdyby nie pandemia, ten wzrost byłby jeszcze wyższy – dodał.
PASAŻEROWIE ZMIENIAJĄ PREFERENCJE
Sebastian Zomkowski, Dyrektor ZTM w Gdańsku zwrócił uwagę na jeszcze jeden pozytywny aspekt związany z wprowadzeniem wspólnego biletu:
– Te statystyki udowadniają, że wielu pasażerów zmieniło już swoje preferencje w podróżowaniu po mieście, w większym stopniu korzystając z kolei. Wprowadzenie tej atrakcyjnej oferty dla posiadających kartę mieszkańca idealnie wpisuje się w strategię Gdańska, która zakłada rozwój przede wszystkim transportu szynowego. Stawiamy na tramwaje i kolej, ponieważ z racji wydzielonego torowiska są niezależne od zatorów drogowych i przez to pozwalają podróżować zdecydowanie sprawniej – wyjaśnił.
Warto przypomnieć, że wspólny bilet ZTM na autobusy, tramwaje i kolej w granicach administracyjnych Gdańska to efekt podpisanego 27 grudnia 2019 roku listu intencyjnego pomiędzy województwem pomorskim a Gminą Miasta Gdańska. Porozumienie zakładało współpracę na rzecz wypracowania zasad honorowania okresowych biletów komunalnych w pociągach PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. (SKM) oraz POLREGIO Sp. z o.o.
– Komunikacja miejska jest jednym z naszych priorytetów na tę kadencję. Dążymy do tego, aby uczynić ją bardziej przyjazną i dostępną dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Aby to osiągnąć, chcemy umożliwiać wspólne korzystanie zarówno z autobusów, tramwajów, jak i SKM oraz POLREGIO na terenie gdańskiej gminy – argumentowała podczas inaugurującej projekt konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
KROK W STRONĘ UJEDNOLICENIA TARYFY
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk oświadczył, że wprowadzenie wspólnego biletu dla mieszkańców Gdańska to pierwszy krok na drodze do ujednolicenia taryf.
– Dzięki temu pilotażowi będziemy mogli przekonać się, jak wygląda realne korzystanie ze wspólnego biletu, jak, i o ile zmienią się strumienie pasażerów – tłumaczył na konferencji.
Wspólny bilet zaczął obowiązywać 25 marca 2020 roku. Od tego czasu pasażerowie posiadający imienny bilet okresowy ZTM, obowiązujący w strefie „Gdańsk” oraz Gdańską Kartę Mieszkańca – od wakacji wyłącznie aktywną i ze zdjęciem, mogą korzystać na terenie miasta, oprócz autobusów i tramwajów, również z pociągów SKM oraz POLREGIO.
mn