Zielone laboratorium i poczekalnia powstaną na pętli tramwajowej w Oliwie. To efekt współpracy miasta z Politechniką Gdańską. Jej naukowcy z wydziału architektury badają proekologiczne sposoby zagospodarowania przestrzeni publicznych. Jak mówiła Joanna Tobolewicz z urzędu miejskiego – to projekt, który ma szansę poprawić jakość życia.
Mowa o mierzącej 3,5 tysiąca metrów kwadratowych przestrzeni wewnątrz pętli, która dziś jest niedostępna dla mieszkańców. – Chcemy zbudować bezpieczne przejście przez torowisko, dosadzić zieleń i uzupełnić na obwodzie, by nie było pokusy przechodzenia w niebezpiecznych miejscach, wprowadzić małą architekturę. To mieszkańcy nam powiedzą, czego jeszcze im tam brakuje – podkreślał Tobolewicz.
Dla naukowców będzie to natomiast laboratorium, wyposażone w system pomiarowy, który będzie badał, jakim zainteresowaniem poczekalnia się cieszy i z których kierunków przychodzą mieszkańcy. Jak tłumaczą naukowcy – to element badań nad tak zwanymi miastami hybrydowymi, które integrują, a jednocześnie pozwalają wykorzystać zgromadzone zasoby jak wodę, energię i potencjał.
JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ ZIELONA POCZEKALNIA?
Koncepcja „zielonej poczekalni” zakłada m.in. wykonanie wydzielonego, pojedynczego wejścia dla pasażerów do terenu wewnątrz pętli. Umożliwi to m.in. dokładną analizę kierunków przepływu ludzi i przeprowadzenie badań dot. zwiększenia bezpieczeństwa w podróżowaniu komunikacją zbiorową, a dodatkowo pozwoli na udostępnienie pasażerom 3,5 tys. m kw. bezpiecznej zieleni. Oprócz elementów małej architektury, takich jak ławki czy kosze na śmieci, teren mógłby stać się urządzonym skwerem i miejscem relaksu z leżakami i zielenią, z informacją dla pasażerów, ogrodem deszczowym czy otwartą „galerią”, służącą czasowym ekspozycjom artystycznym lub wydarzeniom, organizowanym na świeżym powietrzu.
– Choć głównym założeniem tego projektu są cele naukowo-badawcze, to ma on również szerokie zastosowywanie praktyczne i użytkowe – podkreśliła Joanna Tobolewicz, pełnomocniczka prezydent miasta Gdańska ds. energetyki. – „Zielona poczekalnia” znacząco uatrakcyjni czas oczekiwania pasażerom na tramwaj czy autobus. Umożliwi im też bezpieczny dostęp do rozległego terenu zielonego, a o jego docelowym zagospodarowaniu będą mogli zdecydować sami mieszkańcy, korzystający z pętli na co dzień – dodała.
REALIZACJA
„Zielona poczekalnia” znajduje się obecnie w fazie projektowej, ale jej realizacja planowana jest już na czerwiec 2021 r. Co ciekawe, projekt badawczy, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki w ramach międzynarodowego projektu CRUNCH1, pierwotnie planowano przeprowadzić przy kampusie biurowym Olivia Business Centre przy al. Grunwaldzkiej.
– Wówczas adresatami funkcjonalności przystanku i nowego zagospodarowania terenu wokół niego mieli być głównie pracownicy biur, a projekt miał pokazać w skali mikro, jak domykać przepływy wody, energii i żywności w jeden obieg – mówiła dr inż. arch. Joanna Bach-Głowińska. – Pomiary z założonych czujników miały demonstrować procesy w formie otwartych danych na miejskiej platformie, pełniąc jednocześnie funkcję edukacyjną. Kiedy jednak pracownicy biurowców przeszli na pracę zdalną, trzeba było znaleźć nowe miejsce do przeprowadzenia badań – dodała.
Posłuchaj wywiadu o zielonej poczekalni. Z dr Joanną Bach-Głowińską rozmawiał Włodzimierz Raszkiewicz.
Pętla tramwajowa w Oliwie. Fot.RG/Włodek Raszkiewicz
Dzięki realizacji projektu na terenie pętli w Oliwie, który kształtuje się również w oparciu o pomysły i pracę studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, poprawi się bezpieczeństwo podróżnych, ponieważ koncepcja adaptacji zakłada zamknięcie możliwości przechodzenia na skróty przez torowisko – m.in. dzięki zastosowaniu odpowiednich nasadzeń wokół terenu. Jedyne bezpieczne przejście przez tory wykonane będzie jako wejście/wyjście tzw. „zielonej poczekalni”, co znacznie ułatwiłoby opracowanie i prowadzenie systemu pomiaru i kierunku przepływu pieszych w rejonie całej pętli.
Sebastian Kwiatkowski/ap