Energetyka wiatrowa była tematem pierwszej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk. W projekty farm wiatrowych zaangażowane są wszystkie największe spółki energetyczne w Polsce. O perspektywach związanych z rozwojem tej gałęzi energetyki debatowali Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica), Jarosław Dybowski (dyrektor wykonawczy ds. energetyki PKN Orlen) oraz dr Kamila Tarnacka (wiceprezes Stowarzyszenia Polskiej Energetyki Wiatrowej). Dyskusję prowadził Artur Kiełbasiński.
– Bazowe harmonogramy przewidują 2026 rok jako pierwszy prąd z naszego pierwszego projektu. To data obarczona sporą niepewnością. Jeszcze dużo przed nami: kontraktacja głównych elementów, projektowanie, pozwolenia budowlane, prefabrykacja elementów. Jesteśmy w połowie fazy rozwoju projektu. Mamy najważniejsze elementy konstytuujące projekt: pozwolenie lokalizacyjne, decyzję środowiskową, umowę przyłączeniowa, a także decyzję prezesa URE o przyznaniu wsparcia. Patrzymy z optymizmem – powiedziała Monika Morawiecka z PGE Baltica.
Monika Morawiecka prezes PGE Baltica (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)
– W 2026 roku planujemy eksploatację farm wiatrowych. W 2023 roku rozpoczniemy rzeczywistą budowę. Zaawansowanie naszych prac jest zbliżone do PGE, oczekujemy tylko na pozwolenie środowiskowe, powinniśmy je dostać w ciągu miesiąca-dwóch. Mimo że jesteśmy konkurencją z PGE Baltica, to współpracujemy, m.in. przy wyprowadzaniu mocy, przecieramy szlak w urzędach. To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Współpracując, osiągniemy więcej – przyznał Jarosław Dybowski z PKN Orlen.
– Wierzę, że w 2030 roku z morskich farm wiatrowych uda się pozyskać 6 GW. Niektóre raporty dają nawet bardziej optymistyczne scenariusze, do 8 GW. Polityka energetyczna Polski zakłada, że do 2040 roku z morskich farm wiatrowych pozyskamy 11 GW. Mamy jeszcze 3 innych inwestorów, którzy wystartowali z projektami – PolEnergia i Equinor, Ocean Winds oraz RWE. Wszyscy deklarują optymizm. stawa, którą w styczniu podpisał prezydent, stworzyła system wsparcia i ramy prawne do tego, by projekty mogły ruszyć z budową. Komisja Europejska pozytywnie odnosi się do rozwiązań. Liczymy na szybką notyfikację – poinformowała dr Kamila Tarnacka ze Stowarzyszenia Polskiej Energetyki Wiatrowej.
Prowadzący debatę Artur Kiełbasiński (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)
– Bałtyk ma bardzo dobrą wietrzność, naszym atutem jest też to, że nie jest zbyt głęboki. Są tez problemy, np. trudna geologiczna struktura dna. Plusem jest mniejsze zafalowanie, minusem potencjalne problemy z oblodzeniem – oceniła Monika Morawiecka z PGE Baltica.
– Bałtyk to specyficzne morze, ale interesujące. Zainteresowanie polskim wybrzeżem zwiększają stabilne regulacje. Mamy ustawę, wiemy wiele o pozyskiwaniu koncesji. Przebijamy drzwi, kolejni inwestorzy będą mieli łatwiejszą sytuację – zauważył Jarosław Dybowski z PKN Orlen.
– Jeśli spojrzymy na pośrednie miejsca pracy, to te inwestycje do 2040 roku mogą ich stworzyć nawet 50-60 tysięcy, a do 2050 – nawet 130 tysięcy. Chcemy ożywić również polskie stocznie i huty – dodała dr Kamila Tarnacka ze Stowarzyszenia Polskiej Energetyki Wiatrowej.
KOLEJNE WYDARZENIA
21 maja pokażemy, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiedzą zaproszeni przez Radio Gdańsk przedstawiciele firm i eksperci.
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PRZEMYŚLE STOCZNIOWYM
W maju zajmiemy się również kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne „zielone napędy”. Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?
Prowadzący debatę Artur Kiełbasiński wraz z prelegentami
CZERWCOWE FORUM MORSKIE
I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.
– Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, „nosimy morze w naszych sercach”. Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców – mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.
-W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.
NAGRODY REDAKCJI
Podczas finału wydarzenia zostaną wręczone dwie statuetki. Nagrodę „Statek Roku” przyznają redakcje, mieszczące się na terenie województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, które systematycznie zajmują się tematyką morską. Natomiast nagrodę organizatora „Żagiel Radia Gdańsk” otrzyma osoba, organizacja lub podmiot, związany z gospodarką morską. Galę uświetni koncert Natalii Capelik-Muiangi.
Forum zostanie zorganizowane w formule hybrydowej, częściowo w studiach radiowych, częściowo zdalnie, z zachowaniem rygorów sanitarnych i obostrzeń, które będą w danym momencie obowiązywać.
Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, „Tygodnik Solidarność”, „Magazyn Solidarność”.
Posłuchaj materiału Macieja Naskręta, dziennikarza Radia Gdańsk:
mr/am/mk