Niebawem drugi etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. W planie most i przebudowa toru na rzece Elbląg

W lipcu ma się zacząć przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg i budowa mostu obrotowego w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – poinformowała PAP we wtorek rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

 

Podała także szczegóły. – Plac budowy został przekazany wykonawcy, firmie Budimex S.A. Trwają prace przygotowawcze i porządkowe. Najprawdopodobniej jeszcze w lipcu rozpoczną się te właściwe. Wartość kontraktu wynosi 574 miliony 73 tysiące złotych brutto, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące – podkreśliła Kierzkowska.

KOLEJNY JUŻ ETAP

To drugi etap budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Nowa droga wodna ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z pominięciem cieśniny piławskiej. Aby kanał przez Mierzeję był funkcjonalny, należy wykonać szereg innych inwestycji, m.in. na rzece Elbląg do portu w Elblągu.

Przedsięwzięcie, które będzie przeprowadzał Budimex, dotyczy przebudowy istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 kilometra i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 metrów, a w rejonie Nowakowa 40 metrów. Obudowane zostaną brzegi i umocnione przy użyciu ścianek szczelnych oraz kotew gruntowych, jednak bez robót czerpalnych.

WYKONANIE KOTEW I UMOCNIENIE BRZEGÓW

Prace dotyczą wykonania kotew gruntowych o łącznej długości 202 tysięcy mb. Umocnione zostaną brzegi za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 kilometra – głębokość wbicia ścianki od -14 metrów do -21,5 metrów n.p.m.; łączna powierzchnia ścianek to 234 tysiące metrów kwadratowych, łączny ciężar ścianek to 37.400 ton stali.

Umocnione zostaną brzegi za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 kilometra – głębokość ścian do -20 metrów nad poziomem morza, całkowita powierzchnia ścian szczelinowej to 64 tysiące 390 metrów kwadratowych; grubość ściany 0,8 metra. Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 kilometrów kwadratowych.

NOWY MOST OBROTOWY

Na rzece Elbląg powstanie nowy most obrotowy w Nowakowie, w odległości około 650 metrów od istniejącego mostu pontonowego. Parametry projektowanego obiektu: długość to 104,3 metra, a rozpiętość przęseł 2 na 51,5 metra. Wykonane zostaną też drogi o długości dwóch kilometrów.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały pięć metrów głębokości.

PAP/mw

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj