Niewidomy przewrócił się o porzuconą hulajnogę. „Apeluję, żeby nie zostawiać tych pojazdów gdzie popadnie” [SOS REPORTERZY]

Porzucone hulajnogi elektryczne uprzykrzają życie mieszkańcom i turystom w Gdańsku. Często leżą na chodnikach, ścieżkach rowerowych, trawnikach, a niektóre lądują w Motławie, na drzewach czy w rowach. Przez jeden z pozostawionych na chodniku pojazdów przewrócił się niewidomy mieszkaniec Nowego Portu. Skończyło się na obrażeniach twarzy. – Szedłem chodnikiem przy Wyzwolenia i nagle zrobił się duży szum na ulicy od przejeżdżających samochodów. Nie miałem szans na wyczucie laską tej leżącej hulajnogi i przez nią się przewróciłem. Upadłem na twarz, ale na szczęście przechodnie mi pomogli. Wróciłem do domu, miałem rozwalone dziąsło i zalałem się krwią. Apeluję do użytkowników hulajnóg, żeby zwrócili uwagę na osoby niepełnosprawne i nie zostawiali tych pojazdów gdzie popadnie – mówi pan Krzysztof.

NOWE PRZEPISY

Młodszy aspirant Monika Falkowska z gdańskiej „drogówki” przypomina, że od 20 maja obowiązują nowe przepisy ruchu drogowego, w których między innymi określono prawa i obowiązki osób korzystających z hulajnóg elektrycznych.

Zgodnie z nowymi przepisami Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych może każdy, kto ukończył 18 rok życia. Osoby poniżej tego wieku muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10 roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. Kierujący hulajnogą elektryczną obowiązany jest korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone. Gdy brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h wyjątkowo można skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, ale jedynie z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych z zachowaniem szczególnej ostrożności oraz obowiązkiem ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu. Dozwolone jest również przejeżdżanie przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnie.

PRAWIDŁOWY POSTÓJ

Jeśli chodzi o prawidłowy postój, ustawa wprowadza obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:

• hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
• hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m. Policja apeluje do użytkowników hulajnóg o stosowanie się do przepisów. Za ich złamanie grozi mandat.

 

Posłuchaj materiału Grzegorza Armatowskiego:

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj