Zalew Wiślany jest zamarznięty, ale termin prac przy budowie sztucznej wyspy nie jest zagrożony. Większość została już zrobiona – podała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Sztuczna wyspa jest elementem budowy przekopu Mierzei Wiślanej.
– Zalew wprawdzie jest zamarznięty, jednak większość prac przy budowie sztucznej wyspy została już zrobiona. Do wykonania została geotuba, narzut z kamienia hydrotechnicznego i obcięcie ścianki od strony zewnętrznej grobli. Termin prac nie jest zagrożony – przekazała PAP przedstawicielka inwestora, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym będzie miała docelowo 181 ha. Będzie schronieniem dla ptaków. Dotąd wykonano tam zdecydowaną większość prac związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych czy montażem ściągów. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Odbywa się układanie kamienia na pasie technicznym i narzutu z kamienia hydrotechnicznego na skarpie.
PRZEKOP MIERZEI WIŚLANEJ
Na początku grudnia Urząd Morski w Gdyni informował, że trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z najważniejszych jest Kapitanat Portu Nowy Świat, gdzie znajduje się serce przeprawy, czyli nadrzędny system sterowania ruchem statków.
– Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Po to, by taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m. in. kanału żeglugowego ze śluzą, mostów obrotowych i przestrzeni, z której tym wszystkim będzie można zarządzać, czyli kapitanatu – przypomniał wówczas w komunikacie z postępu prac inwestor.
WYKONAWCY
Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Trwają również prace na drugiej części, obejmującej obudowę brzegów rzeki Elbląg i budowę mostu obrotowego w Nowakowie. Ich wykonawcą jest Budimex S.A. Natomiast w zakresie trzeciej części, scalającej całą inwestycję, a mianowicie pogłębienia toru wodnego na Zalewie Wiślanym, trwa postępowanie przetargowe.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej – pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 km.
PAP/aka