Spór w sprawie zmian organizacji ruchu w gdańskiej Letnicy. Część mieszkańców sprzeciwia się pomysłowi Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni na to, by istniejącą tam od lat strefę zamieszkania zastąpić strefą „Tempo 30”. Ta druga, oprócz podniesienia o 10 km/h dopuszczalnej prędkości, pozwoli parkować poza wyznaczonymi miejscami i zabierze pierwszeństwo pieszym – argumentuje radny dzielnicy Adrian Kowalczyk.
– To jest wprowadzanie zagrożenia dla bezpieczeństwa mieszkańców – mówi radny. – Ciężko się przechodzi. Nie zdążę przejść, a rozpędzone auto już przejeżdża. Dzieci wybiegają – wtóruje mu jedna z mieszkanek.
Jak twierdzi radny, 3/4 z 200 uczestników internetowej ankiety było przeciwnych zmianom.
LEPSZY I BARDZIEJ CZYTELNY UKŁAD
Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu, uważa jednak, że wobec stref zamieszkania, wprowadzonych nieco dalej przez dewelopera, taka organizacja na ulicy Starowiejskiej wpłynie pozytywnie, bo kierowcy, wyjeżdżając z osiedli, widząc odwołanie strefy zamieszkania, sądzili, że są na drodze z ograniczeniem do 50 km/h. Nowy układ ma być lepszy i czytelny.
– Różnica 10 km/h będzie nieodczuwalna, ale pozwoli to nam na wprowadzenie rozwiązań, które bardziej będą ograniczać parkowanie – tłumaczy Lewandowska.
BŁEDNA INFORMACJA
Radny zapowiada utworzenie petycji przeciwko zmianom. Drogowcy nową organizację chcą wprowadzić do wiosny. Nie wykluczają, że konieczny będzie montaż fizycznych spowalniaczy ruchu i słupków.
Dodatkowe zamieszanie wprowadziło styczniowe głosowanie w tej sprawie na sesji rady dzielnicy. Choć większość głosujących radnych była przeciwna zmianom, to do miasta – jak twierdzą – błędnie dotarł protokół z informacją o poparciu wprowadzenia nowej strefy.
{jb_bluebox}W strefie Tempo 30 obowiązuje ograniczenie prędkości pojazdów do 30 km/godz., zmniejszenie prędkości wymusza się m.in. trwałymi elementami umieszczanymi bezpośrednio na drodze. Do ograniczeń trwale związanych z drogą (ulicą) zaliczamy: progi zwalniające; skrzyżowania z wyniesioną powierzchnią lub wyniesione przejścia dla pieszych; zwężenia pasów ruchu (np. z wybudowanym środkowym brukowanym pasem); wysepki (azyle) przechwytujące ruch pieszy; mini i małe ronda; tzw. esowanie pasów ruchu, czyli sztucznie zaburzony kierunek ruchu przez np. sztuczne rozszerzenie fragmentów chodnika na pas jezdni (tzw. szykany).
W strefie zamieszkania pojazdy i zespoły pojazdów mogą poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h. Jest to spowodowane swobodami przyznawanymi osobom przemieszczającym się pieszo, które w strefie zamieszkania mogą poruszać się po całej szerokości drogi. Przy jeździe z wyższą prędkością spowodowanie groźnego w skutkach wypadku z udziałem pieszego byłoby o wiele bardziej prawdopodobne.
Kierowcy przemieszczający się po strefie zamieszkania muszą pamiętać o specyficznych dla niej równorzędnych skrzyżowaniach. Oznacza to, że mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. W strefach zamieszkania obowiązuje zakaz postoju w miejscach, które nie są do tego specjalnie przeznaczone. {/jb_bluebox}
Sebastian Kwiatkowski/mk