Rząd wspiera budowę dróg w regionie. „Wsparcie może doprowadzić nawet do podwojenia budżetu”

(Fot. Radio Gdańsk/Grzegorz Armatowski)

Umowa z Rządowym Funduszem Rozwoju Dróg została podpisana w piątek, 22 kwietnia. Na mocy tego dokumentu powiaty kościerski i kartuski dostaną w sumie prawie 25 milionów złotych. To znaczące wsparcie. W audycji „Gość Dnia Radia Gdańsk” Grzegorz Armatowski rozmawiał o rządowych inwestycjach z Marcinem Horałą, wiceministrem funduszy i polityki regionalnej oraz wiceministrem infrastruktury, jednocześnie pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz z Dariuszem Drelichem, wojewodą pomorskim.

Dariusz Drelich opowiadał o konkretnych inwestycjach, które udało się zrealizować dzięki wsparciu. – Nasz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to już 900 kilometrów tras zrealizowanych lub w trakcie realizacji, a w powiecie kościerskim trzeba jeszcze wspomnieć o dodatkowych pieniądzach, które były po nawałnicy. To kilkadziesiąt milionów złotych z Funduszu Klęskowego i kilkanaście milionów z Funduszu Solidarnościowego. W ostatnich kilku latach realizacja dróg, szczególnie na terenach powiatowych, to pewnie już blisko połowa, a może nawet więcej dróg zmodernizowanych – wskazywał.

Z kolei Marcin Horała podkreślał, że samorządy dostają wsparcie niezależnie od poglądów politycznych ich przedstawicieli. – W przypadku samorządów bardzo często trudno przypisać barwy polityczne, bo samorządowcy nie są członkami partii, startują z lokalnych komitetów wyborczych. Ale na Pomorzu chyba już wszyscy wiedzą, że z rządowych funduszy dostają zdecydowanie wszyscy, że największym beneficjentem funduszu Polski Ład było miasto Gdańsk, którego obecne władze trudno chyba posądzać o sympatię do obecnego rządu. Ale warto podkreślić też, że to jest wsparcie rządowe na coś, co leży w zakresie zadań własnych samorządów. Jeszcze kilka lat temu w ogóle nie było takich mechanizmów. Rząd mógł dać, a nie musiał. Są ogromne braki, białe plamy w infrastrukturze drogowej czy szerszej, jak kanalizacja czy inne tego rodzaju potrzeby. Tutaj nie ma co patrzeć na to, czyja to jest odpowiedzialność w sensie prawnym. Codzienne potrzeby mieszkańców Polski trzeba zaspokajać. Stąd bardzo szerokie wsparcie różnych samorządowych projektów, które w tym roku może doprowadzić nawet do podwojenia budżetu inwestycyjnego samorządów – zaznaczał.

Dariusz Drelich wyrażał radość z powstania wielu kilometrów nowych dróg. – Od 2019 roku do dzisiaj powiat kartuski to 122 kilometry, a powiat kościerski 80 kilometrów dróg. To dotacje na poziomie dziesiątek milionów złotych. Pamiętajmy, że ta dotacja w przypadku Funduszu Rozwoju Dróg to najczęściej ponad 50 proc. Drugie 50 proc. pochodzi z budżetu gminy, ale widzimy, że te inwestycje są potrzebne. Efekty wsparcia samorządów w zakresie rozwoju, budowy, przebudowy dróg są widoczne już niemal w każdej gminie, w każdym powiecie. To dziesiątki kilometrów dróg, z czego bardzo się cieszymy – podkreślał.

Z kolei Marcin Horała odniósł się do tematu przebudowy dawnej magistrali kolejowej. – Ten projekt jest w trakcie realizacji. Inna jest percepcja kogoś, kto zawodowo zajmuje się realizacją procesu inwestycyjnego i kogoś, kto patrzy „od kuchni”. Z mojej perspektywy to jest bardzo zaawansowany etap realizacyjny, ale jak spojrzymy na harmonogramy, terminarze i tak dalej, to czasem zaawansowany etap całej inwestycji to jeszcze nie jest moment, kiedy ludzie widzą, że coś się dzieje. Pod przepisami Unii Europejskiej proces realizacji drogi w standardzie drogi ekspresowej lub autostrady średnio w Europie, od momentu pierwszej decyzji, wynosi 17 lat. W Polsce udaje nam się to robić znacząco szybciej, choć jesteśmy w tym samym rygorze prawnym. Krótko mówiąc, ta inwestycja jest w realizacji. Trzymajmy kciuki – mówił.

MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj