W dniach 25-26 czerwca 2022 r. Gdańsk będzie gościł Puchar Polski Debat Oksfordzkich. Będzie to jego druga edycja, w tym pierwsza stacjonarna – w 2021 roku Turniej odbył się w formie online. Gwarantem najwyższego poziomu jest udział 16 najlepszych drużyn w Polsce, złożonych z uczniów szkół średnich. Są to zwycięzcy lig oraz turniejów regionalnych, które każdorazowo rozgrywane są w wielu województwach.
Wydarzenie organizuje gdańska Fundacja Ergo przy wsparciu poznańskiej Fundacji Edukacyjnej G5. Obie organizacje pozarządowe od lat działają na rzecz promocji debaty oksfordzkiej oraz sztuki kulturalnej dyskusji organizując turnieje debatanckie oraz szkoląc młodzież. Działalność Fundacji Ergo jest przede wszystkim związana z Trójmiastem. Od kilku lat Ergo organizuje Trójmiejską Ligę Debat, której obecnie trwająca edycja wspierana jest przez Gdańską Fundację Rozwoju Gospodarczego.
Misją Pucharu Polski jest umożliwienie bezpośredniej rywalizacji najlepszych drużyn w Polsce. Z tego powodu docelowo ma się on stać najbardziej prestiżowym turniejem debatanckim w kraju. Obecnie palmę pierwszeństwa dzierżą Mistrzostwa Polski organizowane w Poznaniu, w których corocznie udział biorą 64 drużyny.
Debatancka mapa Polski obfituje w liczne cykliczne inicjatywy regionalne, których początki sięgają ubiegłej debaty. Jak dotąd nie było jednak turnieju, w którym najlepsi z najlepszych mieliby możliwość zadebatować ze sobą w bezpośrednich starciach. Organizatorzy Pucharu chcą ponadto dać szansę szkołom, w których regionach nie odbywają się tego rodzaju inicjatywy. Specjalnie do nich adresowany jest turniej eliminacyjny w formie online, którego zwycięzca dostanie przepustkę do turnieju głównego.
Debata oksfordzka to forma wystąpienia publicznego, w której dwie czteroosobowe drużyny ścierają się między sobą w krasomówczym pojedynku. Jedna z nich stara się potwierdzić zdanie będące tezą debaty, a druga próbuje je podważyć. Podczas przygotowań zespoły szukają argumentów 'za’ i 'przeciw’, ponieważ swoje stanowiska w debacie poznają dopiero na kwadrans przed nią. Zwycięska drużyna musi wykazać się wiedzą z zakresu omawianego tematu, ale także umiejętnie ją przedstawić. Tezy dotyczą aktualnych tematów z zakresu ekonomii, geopolityki, historii, kwestii światopoglądowych czy społecznych. Z tego względu debata oksfordzka jest świetnym narzędziem dydaktycznym, coraz częściej wykorzystywanym w szkołach. Zaczyna także pojawiać się w dyskursie publicznym jako pole do kulturalnej wymiany zdań w celu omówienia danego tematu, problemu – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Coraz częściej debata jest używana przez instytucje chcące omówić istotny problem oraz uświadomić społeczeństwo o jego znaczeniu.