Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i Gdańska Galeria Miejska zapraszają do udziału w kolejnym wieczorze wernisażowym ze sztuką współczesną. W piątek 25 listopada o godzinie 18.00 rozpoczniemy otwarciem wystawy Marka Targońskiego Martwa natura w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa (ul. Szeroka 37), a następnie przeniesiemy się do Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia przy ul. Jaskółczej 1, aby tam o 19.00 rozpocząć wernisaż wystawy Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek i Mateusza Olszewskiego (Zaumne) pod tytułem Epidermis.
Wstęp na wydarzenia tego dnia jest bezpłatny. Serdecznie zapraszamy!
Wystawa zatytułowana „Martwa natura” prezentująca prace Marka Targońskiego, to kolejna odsłona cyklu prezentacji twórczości rzeźbiarskiej trójmiejskich twórców w przestrzeniach GGM zatytułowanych Logos-Bios. Twórczość Targońskiego ukształtowała się na początku lat 90. w kręgu legendarnej galerii Wyspa, a później Łaźni. Mimo to twórca ten wypracował indywidualny, odrębny od ówczesnych trendów własny styl. Często używa zaawansowanych technologii, tworząc złożone struktury. Proponując własną definicję rzeźby buduje skomplikowane obiekty. Jego rzeźbiarskie realizacje skłaniają do refleksji o potrzebie ciągłego samookreślania i determinacji wyborów. Tak jest również w przypadku obecnie prezentowanej w przestrzeni 4G ekspozycji jego prac. Artysta próbuje zbliżyć się do dramatu wojny w Ukrainie poprzez wąską perspektywę odległego obserwatora, wpisującego swoje refleksje w przestrzeń galerii, tym samym w kontekst sztuki. Prowokuje tym samym pytanie o wymiar artystycznego komentarza wobec wydarzenia, którego barbarzyński charakter przekracza wyobrażalną miarę. Jednocześnie bezpieczna perspektywa oglądu pozostawia czas na ocenę własnego status quo. Na wystawie zobaczymy tytułowe Martwe Natury, których trzon stanowią zdestruowane przedmioty codziennego użytku, zakomponowane przez artystę, jako temat do namalowania czy narysowania, wprowadzając doń element paradoksu. Do uczestnictwa w projekcie artysta zaprosił studentów pierwszego i drugiego roku Wydziału Malarstwa gdańskiej ASP, a współpraca z nimi ma stanowić integralną część przedsięwzięcia.
Wystawa „Epidermis” jest efektem współpracy artysty dźwiękowego i muzyka Mateusza Olszewskiego (Zaumne) i artystki wizualnej i biolożki Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek. Artyści, prowadząc swoje obserwacje obcują z i badają rośliny ze swojego najbliższego otoczenia: łopian, koniczynę, babkę… Skupiają się na małych gestach, których siła prowadzona jest dźwiękiem. Tekst do wystawy stworzyła historyczka sztuki Bogna Stefańska.
„Prace na wystawie dotykają nie tylko kwestii przyjemności wynikającej z doświadczenia zmysłowego, ale mają w sobie również dozę naukowej badawczości. Artyści przesuwają poziom uważności na mikroskalę, dostrajają się do obiektów, które w palcach wydają się malutkie – chcąc obcować z nimi, dostosowują się do ich mikro świata. Jędrzejewska-Szmek jest z wykształcenia biolożką i w swoich małych pracach poszukuje zmysłowej wiedzy – takiej, która bierze się z bliskości, powtarzalności gestów, dotyku, zapachu, dźwięku. To wiedza nieantropocentryczna i niewynikająca z teorii, dla której sposoby poznawania świata przez poza-ludzkie gatunki są równie uprawomocnione, jak te ludzkie. Myślenie, analizowanie, pisanie nie jest tutaj uprzywilejowane – raczej dostępne jako jeden z wielu sposobów uczenia się, równie dobry lub równie zły, jak drapanie, wąchanie, pocieranie czy lizanie. Z kolei Zaumne eksploruje możliwość nawiązania kontaktu z więcej-niż-ludzkim światem poprzez dźwięk – dzięki ASMR spacer w poszukiwaniu roślin staje się ćwiczeniem z uważności i nawiązywania zmysłowej relacji z nimi. Skonstruowana przez artystę ścieżka dźwiękowa dodaje pracom wideo niepokojącej realności i bliskości – w swojej precyzji oddaje materialność roślin lepiej, niż zrobiłyby to bezpośrednie, „naturalne” nagrania terenowe”. (fragment tekstu Bogny Stefańskiej).