MiG-23 z 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie pod Słupskiem został ponownie uruchomiony w Teksasie w Stanach Zjednoczonych. Prywatnemu właścicielowi, który odkupił samolot z demobilu, udało się wyremontować myśliwiec i przeprowadzić pierwsze testy. Na razie na ziemi.
HISTORIA EGZEMPLARZA 844
To egzemplarz o oznaczeniu 844, który wyprodukowano w lipcu 1981 roku. Przez 18 lat był na wyposażeniu 28. Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie koło Słupska. W 1990 roku samolot przeszedł generalny remont w bazie w Dreźnie w ówczesnej NRD. Według danych MiG odbył 2791 lotów w czasie 1492 godzin i 32 minut. Oficjalnie został wycofany ze służby i odbył ostatni lot 26 czerwca 1998 roku.
Po rozformowaniu 28. pułku w Redzikowie samoloty MiG 23 bez wyposażenia bojowego sprzedawano nawet osobom prywatnym. Egzemplarz oznaczony numerem 844 trafił do Stanów Zjednoczonych, gdzie stał przez kolejne prawie 15 lat.
REMONT I TESTY
Jesienią ubiegłego roku rozpoczęto remont tego samolotu, a kilka dni temu został przeprowadzony test silników oraz szybkości na pasie startowym w Teksasie. Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie przeprowadzony pierwszy po ponad 20 latach lot słupskiego MiG-u.
POZOSTAŁE MODELE
W pułku w Redzikowie stacjonowało w latach 80. i 90. nawet ponad trzydzieści samolotów tego modelu. W USA obecnie lata jeden prywatny MiG 23. To egzemplarz o numerze 8107 pochodzący z roku 1981 z czechosłowackich sił powietrznych. W Polsce są wyłącznie eksponatami w muzeach i prywatnych ekspozycjach.
Przemysław Woś/ol