Przyszłość opakowań: trendy i innowacje, na które warto zwrócić uwagę

Opakowania są wszechobecne. Każdy ma z nimi styczność na co dzień. Choć przez lata wydawały się niewidoczne dla konsumentów, obecnie stają się równie ważne, jak zawartość, którą chronią. A to wiąże się z nowymi wyzwaniami dla producentów materiałów opakowaniowych. Sprawdź, jakie trendy będą kształtowały rynek opakowań w ciągu najbliższych 10 lat.

Kluczowa „5” – trendy, które zmienią branżę opakowaniową w ciągu najbliższych 10 lat 

Globalne zmiany, których obecnie jesteśmy świadkami, wpływają na wszystkie aspekty naszego życia. Dotyczy to także biznesu, który musi dopasować się do zmieniającego się świata i wymagań konsumentów. Które z tych zmian są najważniejsze z punktu widzenia branży opakowaniowej? W ciągu najbliższych 10 lat będzie ona determinowana przez 5 kluczowych trendów:

  1. Silny rozwój e-commerce,
  2. Zmiana świadomości konsumentów,
  3. Nacisk na ograniczenie kosztów w branży FMCG,
  4. Rosnąca presja na zrównoważony rozwój,
  5. Cyfryzacja.

Przyjrzyjmy się, na czym polega każdy z nich.

Rozwój e-commerce 

Branża e-commerce od wielu lat systematycznie przekonywała do siebie kolejnych klientów, powoli zagarniając dla siebie coraz większą część rynku. Jednak to w obliczu pandemii nastąpił prawdziwy boom na e-commerce.

Źródło: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/e-commerce-packaging-market-report

Podczas kolejnych lockdown’ów konsumenci zwrócili się ku sklepom internetowym, a to wymusiło zmiany na markach, które do tej pory najlepiej czuły się w sprzedaży stacjonarnej. Z perspektywy branży opakowaniowej kluczowe znaczenie ma fakt, że zwrot konsumentów ku e-commerce nie skończył się wraz z ponownym otwarciem centrów handlowych. Zakupy online przypadły konsumentom do gustu na tyle, że dla wielu klientów powrót do sklepów stacjonarnych to ostateczność. Co to oznacza dla branży opakowaniowej?

Nowe wyzwania dla branży opakowaniowej 

Rozwój e-commerce to nowe wyzwania dla branży opakowaniowej. Kluczem do sukcesu jest jak największa integracja obu branż, tak aby jedna nie stanowiła hamulca dla drugiej. Przede wszystkim produkcja opakowań musi nadążyć za zwiększonym popytem na materiały opakowaniowe, przystosowane do zabezpieczania przesyłek, które pokonują drogę B2B2C oraz, coraz częściej, B2C.

Poza tym zmienia się charakter opakowań, na jakie jest największe zapotrzebowanie. W przypadku sprzedaży stacjonarnej kluczowe znaczenie miało opakowanie, które potrafiło przyciągnąć uwagę klienta, który przechadzał się pomiędzy sklepowymi półkami. Obecnie nacisk położony jest na produkcję kartonów, które:

  • przebywają drogę bezpośrednio do klienta,
  • zapewniają klientowi pozytywne doświadczenia związane z otwieraniem kartonu,
  • pozwalają na wygodny zwrot zakupów do sklepu.

Dziś karton to nie tylko zabezpieczenie towaru. To również część większego doświadczenia, jakie wiąże się z zakupami online.

Zmiana świadomości konsumentów 

Zmiana świadomości konsumentów dotyczy 5 aspektów, które wpływają na branżę opakowaniową. Są to:

  • wygoda,
  • różnorodność i personalizacja,
  • stawianie na lokalne produkty,
  • skupianiu się na zdrowiu,
  • cena.

Jakie wyzwanie stawia to przed producentami kartonów i innych opakowań? 

Choć kwestia wygody nie jest niczym nowym, to obecnie wymagania konsumentów są coraz większe. Dziś klienci oczekują kartonów, które będą się łatwo otwierać i zamykać, co pozwoli na szybkie przygotowanie paczki do zwrotu, jeśli zakup nie przypadnie im do gustu. Do tego w cenie są opakowanie niewielkie i poręczne, które można wygodnie przenosić. Poza tym opanowania powinny być łatwe w recyklingu lub nadawać się do wielokrotnego wykorzystania.

Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na personalizowane opakowania, zarówno pod względem wyglądu, jak i rozmiaru. Dziś klient chce mieć wybór, jakiej wielkości będzie szampon, który zakupi: czy będzie to większa butelka, która starczy na kilka miesięcy, czy miniaturka, która świetnie sprawdzi się na weekendowy wypad w góry? Do tego dochodzi możliwość personalizacji etykiet. Chcesz kupić odżywkę ze swoim imieniem? Druk cyfrowy sprawia, że już dziś jest to możliwe.

Do tego konsumenci coraz częściej wybierają lokalne marki. Daje im to poczucie wspierania rodzimych producentów, a dodatkowo klienci darzą takie produkty większym zaufaniem. Co to oznacza dla producentów opakowań? Przede wszystkim jest to doskonała okazja do wykorzystania opakowań wielokrotnego użytku. Robiąc zakupy online w wybranym sklepie, klient otrzyma je w specjalnym pojemniku, który oddaje na przykład przy kolejnej dostawie.

Wzrost świadomość konsumentów dotyczy również tego, jaki wpływ na ich zdrowie ma to, co jedzą i czego używają na co dzień. Dla branży opakowaniowej ma to 2 główne konsekwencje. Po pierwsze wzrasta zapotrzebowanie na opakowania produktów świeżych i to najlepiej takich, które wydłużą okres ich przydatności do spożycia. Po drugie, na opakowaniach powinny pojawiać się informacje, podkreślające zdrowy i naturalny charakter danego produktu.

Obecnie konsumenci jak nigdy wcześniej zwracają uwagę na rosnące ceny. Z tego powodu poszczególne branże szukają oszczędności m.in. na opakowaniach, co pozwala zachować wysoką jakość produktów bez konieczności podnoszenia ceny. Stąd jeszcze większa presja na branżę opakowaniową, by szukać jak najtańszych rozwiązań bez utraty najważniejszych właściwości kartonów, pojemników czy innych opakowań.

Nacisk na ograniczenie kosztów w branży FMCG

Obecnie mamy do czynienia z rosnącą presją na obniżenie kosztów produkcji. Po pierwsze, jak już wspominaliśmy, konsumenci są coraz bardziej świadomi rosnących cen. W dużej mierze przyczyniło się do tego przeniesienie sprzedaży do sklepów online, co ułatwia porównywanie cen pomiędzy markami, a także zwiększa dostępność produktów. Oznacza, że poszczególni producenci nie mogą podnosić cen w nieskończoność, ponieważ klient pójdzie gdzie indziej.

Stąd coraz większa presja na zmniejszenie kosztów związanych z opakowaniami. Kluczowy może okazać się dostęp do tanich surowców, z których powstają na przykład kartony. Z kolei utrzymanie niskich cen materiałów będzie się wiązało ze zwiększoną efektywnością i ograniczeniem kosztów związanych z ich pozyskiwaniem. W tym natomiast pomóc może automatyzacja, cyfryzacja, a także wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Rosnąca presja na zrównoważony rozwój 

To, co dzieje z opakowaniami po ich wykorzystaniu, ma coraz większe znaczenie dla konsumentów, co z kolei oznacza kolejne wyzwania dla branży opakowaniowej. Jak im sprostać? Pomoże w tym:

  • nastawienie na produkcję opakowań, które będą odpowiednio mniejsze, lżejsze i cieńsze,
  • nastawianie na produkcję opakowań nadających się do wielokrotnego użytku, recyklingu lub które rozkładają się bez szkody dla środowiska naturalnego,
  • zastępowanie opakowań z tworzyw sztucznych opakowaniami z innych materiałów, które są bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego,
  • nastawienie na dalszy wzrost świadomości i edukację konsumentów w zakresie recyklingu.

Powyższe zmiany będą możliwe dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie, które pozwolą na stosunkowo tanią produkcję opakowań przyjaznych środowisku naturalnemu.

Jadalne opakowania  

To jeszcze nie wszystko. Załóżmy, że zamawiasz jedzenie na wynos z ulubionej restauracji. Możesz otrzymać je w styropianowym, plastikowym lub kartonowym opakowaniu, które najpewniej szybko wyrzucisz. A gdyby ono również było jadalne? Przygotowane na bazie alg lub białka? Wystarczyłoby je podgrzać, dodać do zupy lub nakarmić nim psa. Niewiarygodne? Wbrew pozorom taka przyszłość jest bliższa, niż myślisz. Pozostaje pytanie, czy konsumenci przekonają się do tego, że po sytej kolacji mogą dodatkowo zjeść opakowanie, w którym ją otrzymali.

Cyfryzacja

Dzięki cyfryzacji opakowanie stanie się nie tylko zabezpieczeniem, czy ozdobą, ale i źródłem informacji, daleko wychodzącej poza skład danego produktu. Już dziś na opakowaniach możemy znaleźć propozycję przygotowania danej poprawy i niezbędną listę zakupów. Jednak cyfryzacja opakowań pozwoli nam pójść dalej. Kody QR umożliwiają jeszcze większą interakcję pomiędzy produktem a konsumentem, prowadząc go na stronę marki, czy zachęcając go do zakupu kolejnych artykułów.

To jednak nie wszystko. Kartony mogą także pomagać w śledzeniu przesyłki, co pozwoli konsumentom kontrolować proces dostawy.

Jeśli nie plastik, to co? 

Opakowania z tworzywa sztucznego już jakiś czas temu popadły w niełaskę konsumentów. Długi czas rozkładu sprawia, że toniemy w plastikowych odpadach, niszcząc tym samym środowisko naturalne.

A jako że tworzenie opakowań z tworzyw sztucznych jest stosunkowo proste i tanie, odwrót od tego surowca choć konieczny, nie jest łatwy. Jakie zatem alternatywy ma branża opakowań?

Papier i kartony 

Pakujto.pl – producent opakowań specjalizujący się w obsłudze sklepów e-commerce podkreśla, że kartony i materiały opakowaniowe wykonane z papieru to jedna z najbardziej naturalnych alternatyw dla opakowań z plastiku. Wraz z rozwojem e-commerce ich popularność rośnie. I to do tego stopnia, że kartonowe, jasnobrązowe opakowania utożsamiane są obecnie z markami naturalnymi i ekologicznymi, za które konsumenci są gotowi zapłacić więcej.

Natomiast jednym z kluczowych wyzwań producentów kartonów jest zapewnienie ich trwałości i wytrzymałości. Szczególnie że dziś coraz większy nacisk kładziony jest na produkty, które można transportować bez konieczności zabezpieczania ich dodatkowym opakowaniem, co zmniejsza koszty wysyłki.

Metal i szkło 

Popyt na opakowania z metalu czy szkła spadł drastycznie wraz z upowszechnieniem się opakowań z tworzyw sztucznych. Dziś jednak oba surowce powracają do łask ze względu na swoje właściwości:

  • skutecznie zabezpieczają swojej zawartość,
  • można je łatwo recyklingować,
  • nadają się do wielokrotnego użycia.

A może jednak plastik? 

Czy zmiany, których jesteśmy świadkami, oznaczają, że całkowicie pozbędziemy się plastiku z branży opakowaniowej? Na pewno nie nastąpi to z dnia na dzień. Można jednak ograniczać produkcję tworzywa sztucznego, które po wykorzystaniu ląduję na śmietniku. Jak? Poprzez wcześniej wspomniane sposoby: produkcję mniejszych i lżejszych opakowań plastikowych, wykorzystywanie opakować z surowców wtórnych, które również nadają się do recyklingu oraz zwiększanie świadomości konsumentów w zakresie odpowiedniego przetwarzania opakowań z plastiku. Producent pianki polietylenowej czy folii bąbelkowej, które w 100% procentach nadają się do recyklingu poprzez zmielenie ich do formy regranulatu, bez zaawansowanego i enrgochłonnego przetwarzania, może paradoksalnie stanowić ekologiczną alternatywę dla trudno odzyskiwalnych materiałów uchodzących za bardziej przyjazne środowisku.

Branża opakowań rośnie, a jednocześnie zmienia się jej charakter. Dostosowanie się producentów opakowań do nowej rzeczywistości jest obecnie kluczowe dla wszystkich sektorów gospodarki. A im szybciej to nastąpi, tym szybciej będą rozwijać się pozostałe branże, dla których opakowania mają kluczowe znaczenie.

artykuł sponsorowany

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj