47 milionów złotych kosztować ma przebudowa Kanału Płonie w Gdańsku. Jest najwęższym odcinkiem Martwej Wisły na całej jej długości. Znajduje się tuż za rozwidleniem Martwej Wisły i Wisły Śmiałej. „Dla zapewnienia bezpieczeństwa przejścia przez Kanał jednostek pływających musimy go poszerzyć i pogłębić” mówi Anna Świerczyńska zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. Obecna szerokość Kanału to 30 m docelowa – 51 m. W ramach nowego toru wodnego wykonany zostanie nowy system oznaczeń nawigacyjnych składający się z nowoczesnych pław świetlnych. Budowa toru zapewni bezpieczeństwo jego bieżącym i przyszłym użytkownikom. Obecny stan techniczny wpływa negatywnie na bezpieczeństwo i sprawność żeglugi.
Jak mówi Anna Świerczyńska remonty w tym rejonie toru wodnego poprawią wizerunek Gdańska w jego najbardziej atrakcyjnych turystycznie częściach. Wzrośnie też bezpieczeństwo żeglugi na Martwej Wiśle i Motławie.
Stocznie zlokalizowane w obrębie Portu Gdańsk zainteresowane są rozszerzeniem możliwości żeglugi większych statków. Grupa Lotos jest również zainteresowana budową terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, dzięki któremu poprawie ulegną warunki transportu z i do Rafinerii Gdańskiej oraz innych firm usytuowanych na brzegach Martwej Wisły.