Ponad 14 miliardów złotych ma kosztować modernizacja linii kolejowych na Pomorzu. Projekt obejmuje linie, które mają być przebudowywane w ramach Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030. Linia z Bydgoszczy do Gdyni przez Kościerzynę zostanie zmodernizowana za ponad 9 miliardów złotych, a linia Gdynia-Słupsk za około 5 miliardów.
Linia numer 201 od miejscowości Maksymilianowo przez Kościerzynę do Gdyni ma zostać rozbudowana o drugi tor, a także o trzeci na obszarze Gdyni. Prace obejmują przebudowę na odcinku około 200 km i podniesienie prędkości przejazdu pociągów do 160 km/h.
Linia numer 202 Słupsk-Wejherowo-Gdynia ma zostać zmodernizowana poprzez dobudowanie na odcinku Słupsk-Wejherowo drugiego toru, a na odcinku Wejherowo-Gdynia Chylonia do czterech torów. Docelowo linia 202 ma umożliwiać przejazd składów pasażerskich z prędkością do 200 km/h, a towarowych do 160 km/h.
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło konsultacje Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030. – W tej chwili rozmawiamy o modyfikacjach związanych z tym programem. Pod kątem dokumentacji projektowej te działania są bardzo zaawansowane, natomiast faktycznie jest wyzwaniem, aby znaleźć środki finansowe na pełną realizację tych projektów. W tej chwili inwestycje, które mają zapewnione finansowanie, to między innymi kompleksowa przebudowa stacji w Słupsku. To bardzo ważne, bo w przyszłości to jest szkielet komunikacyjny pod względem rozjazdów, natomiast na pozostałe szukamy możliwości, jeśli chodzi o najbliższą perspektywę kilku lat. Co ważne, wszelkie kwestie związane z dokumentacją, z postępowaniami środowiskowymi są tu zaawansowane, po to by przy znalezieniu tych środków można było szybko rozpocząć te inwestycje – wyjaśnia rzecznik rządu, minister Piotr Müller.
W skali kraju Krajowy Program Kolejowy 20230 ma kosztować około 80 mld złotych.
Przemysław Woś/am