Prognozy dotyczące rozwoju e-handlu w Polsce. Eksperci: „Jesteśmy obecnie w okresie rewolucji”

(Fot. Freepik)

Jak może poukładać się przyszłość firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw w e-handlu? Na świecie staje się on coraz bardziej popularny, a w Polsce tylko 4 proc. firm trudni się e-handlem za granicą. Co jest tego powodem? Na ten temat w audycji „Ludzie i Pieniądze” dyskutowali goście Tomasza Sosnowskiego: Błażej Kucharski, dyrektor regionalny Colliers oraz Maciej Wośko, redaktor naczelny „Gazety Bankowej”.

– Globalny handel internetowy jest dzisiaj opanowany przez kilku graczy, takich jak Amazon czy Aliexpress. To odpowiedź na pytanie o to, dlaczego małe i średnie przedsiębiorstwa mają kłopot ze skalowaniem tego biznesu międzynarodowo. Jeśli popatrzymy na rozwój sprzedaży w internecie, jesteśmy obecnie w okresie rewolucji. Pandemia zapoczątkowała mocną akcelerację tego zjawiska, co przełożyło się na świadomość Polaków, jeśli chodzi o zakupy w internecie. W 2013 roku zaledwie 16 proc. firm inwestowało w rozwiązania sprzedaży internetowej, a w 2020 roku było to już 40 proc. To pokazuje, jak my, jako społeczeństwo, mamy dostęp do technologii i zakupów internetowych. Właściwie przełamaliśmy barierę strachu. Jesteśmy w stanie kupić nawet bardzo drogie przedmioty, jak samochody czy jachty, ale też zwykłe, tanie produkty – zaznaczył Kucharski.

– Problem małych i średnich przedsiębiorstw jest mentalny. Faktycznie pandemia zmieniła rynek e-commerce oraz stosunek do handlu zdalnego wszystkich przedsiębiorstw żyjących ze sprzedaży. Postawiłbym tezę, że w najbliższym czasie w ogóle będzie zmieniać się handel jako taki. Jeśli idziemy do sklepu, to chcemy w sklepie coś zobaczyć, dotknąć i kupić od razu. Handel popełnia błąd, próbując połączyć handel stacjonarny z e-commerce. Idziemy do sklepu i słyszymy, że można coś zamówić zdalnie, a odebrać za trzy tygodnie. To jest zaskakujące, jest tutaj jeszcze dużo pracy. Pamiętajmy, że ten rynek rośnie w dużym tempie. Jest o co walczyć. Nie ma problemów technologicznych ani z narzędziami. Jedyny błąd, który można popełnić, to nie inwestować w e-commerce i nie wchodzić na ten rynek – ocenił Wośko.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj