Porty w Gdańsku i w Salonikach chcą współpracować. „Takie porozumienia tworzą nowe perspektywy”

(fot. Radio Gdańsk)

Port Gdańsk podpisał list intencyjny o współpracy z portem w Salonikach. Jeśli dojdzie do współpracy, to jakie będą skutki dla naszego portu, regionu czy też kraju? Czy ta umowa otworzy nowe możliwości? Iwona Wysocka w audycji „Ludzie i Pieniądze” zapytała o to gości, którymi byli Krzysztof Dośla, szef gdańskiej „Solidarności”, i Mateusz Kowalewski, prezes zarządu portalu GospodarkaMorska.pl i Forum Nowych Technologii Morskich.

– Z pewnością takie porozumienia i listy intencyjne są ważne z perspektywy całego łańcucha dostaw. Dotyczą one między innymi operatorów działających w porcie, ale również firm transportowych, spedycyjnych. Takie porozumienia z pewnością ułatwiają ustawianie tych szlaków handlowych pomiędzy takimi hubami, jakim stał się w ostatnim czasie Port Gdańsk. Na mapie Europy jest w tej chwili coraz bardziej istotnym punktem przeładunkowym i takich partnerów biznesowych musi dobierać coraz więcej. Szlaki północ-południe są bardzo istotne dla polskiego wybrzeża: mamy tutaj Bałtyk-Adriatyk, więc te kierunki to jest też pewna dywersyfikacja, jeśli chodzi o najbardziej popularne w Polsce szlaki handlowe wschód-zachód. Sytuacja geopolityczna też wiele zmienia na mapie Europy. Mi się wydaje, że jest to z pewnością właściwy kierunek. Grecja to kraj o tysiącletnich tradycjach morskich, jeden z największych armatorów świata i też dynamicznie rozwijające się porty. Zwróćmy uwagę, że w Grecji w terminale inwestują najwięksi gracze, Chińczycy na przykład, więc z pewnością to dobrze dobrany partner do dalszego rozwoju największego polskiego portu – wyjaśnił Mateusz Kowalewski.

– Cieszę się z tego powodu, bo w mojej karierze zawodowej marynarskiej był to jeden z portów w których miałem okazję być na statku. Cieszę się także, że takie porozumienia są zawierane, bo oczywiście zawsze tworzą nowe perspektywy i dla jednego portu i dla drugiego. Naturalna wydaje się nasza współpraca z portami Morza Śródziemnego, bo nasze położenie geograficzne, ale też projektowane od dawna linie transportowe północ-południe, właśnie wskazują na to, by mieć partnerów i to tak bliżej związanych z nami nad Morzem Śródziemnym. Tak że ja myślę, że dla portu gdańskiego, ale też dla portów greckich, ze szczególnym uwzględnieniem portu w Salonikach, będzie to z dużą korzyścią – mówił Krzysztof Dośla.

Posłuchaj:

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj