Już w najbliższą sobotę, 12 lipca rusza kolejna edycja międzynarodowego festiwalu filmowego Sopot Film Festival. W ciągu 10 dni festiwalu zaprezentowanych zostanie 120 projekcji filmowych w 16 różnorodnych sekcjach programowych, odbędą się koncerty do kina niemego, warsztaty, wystawa oraz spotkania z twórcami. W programie, jak co roku, znalazły się fabuły, dokumenty, animacje, filmy prezentowane i nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych, takich jak: Cannes, Sundace, Berlin, Wenecja czy Toronto oraz filmy, które będzie można obejrzeć premierowo.
Posłuchaj rozmowy o SFP
W międzynarodowym konkursie pierwszych i drugich filmów weźmie udział osiem pełnometrażowych fabuł z całego świata. Na otwarciu Festiwalu zaprezentowany zostanie pierwszy z nich, kanadyjski „Arwad” (2013) w reż. Same Najari i Dminique’a Chila, o syryjskim imigrancie, który nie może poradzić sobie z problemem własnej tożsamości narodowej; norweski „Blind” w reż. Eskil Voght (2014) opowiadający historię młodej dziewczyny, która straciwszy wzrok izoluje się coraz bardziej od świata; amerykański film „Chapman” Justina Owensby (2013) z urzekającymi zdjęciami, prezentowany na ubiegłorocznym Camerimge, opowiadający przejmującą historię Alexa, który powracając do rodzinnego miasta i okolic z dzieciństwa podejmuje próbę rozliczenia się z tragicznymi wydarzeniami lat młodości; chilijski „Son of Trauo” (2013) będący historią nastolatka, który odkrywa że wszystko, co wie o swoim ojcu jest kłamstwem oraz filipiński „Shift” Siege Ledesma.
Polskie filmy w konkursie głównym to: „Hardkor Disko” Krzysztofa Skoniecznego, „Jaskółka” Bartosza Warwasa oraz Płynące Wieżowce Tomasza Wasilewskiego. Siedem filmów w konkursie głównym to fabularne debiuty reżyserskie, a jeden „Płynące wieżowce” Wasielewskiego to film drugi. Filmy oceniać będzie Jury w składzie: reżyser filmowy i operator Marcin Koszałka, producentka, scenarzystka i reżyserka filmowa Joanna Cichocka-Gula, kompozytor i autor muzyki filmowej Mikołaj Trzaska oraz artysta sztuk wizualnych, reżyser, animator Maciej Szupica. Filmy powalczą o Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu. Na najlepsze filmy Festiwalu będą mogli głosować również widzowie biorąc udział w plebiscycie publiczności.
Na program Festiwalu składają się, jak co roku liczne sekcje pozakonkursowe. Zobaczymy cztery obszerne retrospektywy: reżysera Nowej Fali belgijskiej Felixa van Groeningena, nominowanego w tym roku do Oskara za film „W kręgu miłości”; amerykańskiego mistrza teledysków i reżysera Spike’a Jonze’a, skandalizującej polskiej reżyserki Małgośki Szumowskiej oraz duńskiego reżysera Thomasa Vinterberga, współautora manifestu filmowego Dogma 95 i jednego z najważniejszych europejskich twórców. Dwie mniejsze retrospektywy nazwane x3 poświęcone są natomiast dwóm polskim reżyserom: Maciejowi Pieprzycy i Andrzejowi Jakimowskiemu. Obejrzymy trzy pełnometrażowe filmy każdego z tych twórców.
W sekcjach Spectrum 13/14, Spectrum Doc oraz Spectrum Muzyka i Sztuka zaprezentowane zostaną najciekawsze, najgłośniejsze, a także najbardziej kontrowersyjne pozycje minionego sezonu. Filmy, które zdobyły nagrody na najważniejszych festiwalach filmowych na świecie. Filmy, o których było głośno, ale również filmy, które przemknęły przez małe sale kinowe, bądź funkcjonują jedynie w wąskim obiegu festiwalowym.

Projekcje filmowe uzupełnią koncerty do klasyki kina niemego. Marcin Masecki, pianista i kompozytor wspólnie z Jurkiem Rogiewiczem zagrają stworzoną specjalnie na sopocki Festiwal ścieżkę dźwiękową do jednego z ostatnich polskich filmów epoki kina niemego „Mocnego człowieka” w reż. Henryka Szaro. Natomiast muzyk i kompozytor Jacaszek, autor muzyki filmowej do „Sali samobójców” zagra do niemego filmu ekspresjonistycznego „Golem” w reż. Paula Wegera i Carla Boese.
Nowościami programowymi tegorocznej edycji będą sekcje: „Fantastyczne Wizje” poświęcona ambitnemu kinu fantastycznemu, „Zjawiska: Found Footage” poświęcona utworom, będącym autonomicznymi utworami, stworzonymi z setek fragmentów innych utworów – tu m.in. ponad dwugodzinny „The Far Sound” składający się z ponad 1312 fragmentów filmowych, dostępnych w domenie publicznej i amerykańskim archiwum Prelinger – a także sekcja „B movies” czyli pokazy najgorszych filmów świata, które zaprezentowane zostaną w zabytkowej XIX w. Willi Bergera, będącej kiedyś planem zdjęciowym pierwszego polskiego horroru o tematyce okultystycznej „Medium” Jacka Koprowicza.

W kinie plenerowym Festiwalu, przy Teatrze na Plaży i klubie Atelier, dzięki współpracy z Fundacją Kino Polska i Cyfrowym Repozytorium Filmowym, obejrzeć będzie można trzy zrekonstruowane cyfrowo filmy Stanisława Barei. (Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?, Brunet wieczorową porą, Nie ma róży bez ognia”)
Część warsztatowa Festiwalu to: warsztaty z krytyki filmowej prowadzone przez jednego z najwybitniejszych krytyków młodego pokolenia Łukasza Maciejewskiego, mające na celu zapoznanie uczestników ze stroną praktyczną zawodu krytyka filmowego, warsztaty animacji stop motion, podczas których sopocka plaża i znalezione tam przedmioty staną się scenografią i rekwizytami po klatkowo tworzonego filmy oraz warsztaty z realizacji festiwalowej kroniki filmowej, video bloga starającego się uchwycić wszystko to, co się dzieje dookoła Festiwalu – emocje, atmosferę, kolejki po bilety, tłumy na seansach i rozmowy z gośćmi.






