W dwóch gdańskich szkołach podstawowych prowadzony jest pilotażowy program „Dostępna Szkoła”. W jego ramach infrastruktura placówek została dostosowana do potrzeb uczniów. Oprócz tego szkoły zostały wyposażone w specjalistyczne pomoce naukowe.
Władze Gdańska nie ukrywają, że wprowadzenie dostępności w szkołach jest wyzwaniem bardzo trudnym. Chodzi tu przede wszystkim o kwestie budynków, które stawiane lata temu nie spełniają dzisiejszych standardów. Magistrat chce jednak zmiany wprowadzać stopniowo, zaczynając od tych związanych z pomocami dydaktycznymi, które mogą ułatwiać edukację osobom ze szczególnymi potrzebami.
– Na płaszczyźnie technicznej patrzymy na takie rzeczy jak oświetlenie dojścia do szkoły, budowa i dostosowanie ciągów pieszych, jakaś warstwa antypoślizgowa, prowadnica dla osób niedowidzących, a także doposażenie sanitariatów. Jest też aspekt edukacyjny, czyli doposażenie w materiały dydaktyczne niezbędne do uczenia się dla osób ze specjalnymi potrzebami. Chodzi o takie rzeczy jak monitory dotykowe, tablety, mikrofony do komunikacji alternatywnej, pętla indukcyjna – wylicza wiceprezydent Gdańska Monika Chabior.
LEPSZE WARUNKI DLA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
Dzięki pilotażowi Specjalna Szkoła Podstawowa nr 37 w Gdańsku mogła zakupić potrzebny sprzęt dydaktyczny, a także odpowiednio dostosować sale. Najmłodsi w trakcie lekcji czują się dużo pewniej i chętniej się uczą
– Świetną motywacją jest tablica interaktywna. Super pomysłem są miejsca wyciszeń. Już widzę, że dzieci bardzo chętnie z tych momentów korzystają, już wiedzą, w jakim celu to jest dla nich przygotowane. Zawsze mamy pauzę dla tych dzieci, po czym z lepszą energią, z lepszym nastawieniem wracają do pracy, więc myślę, że to jest ona efektywniejsza – zauważa Monika Komisarek, nauczycielka ze Specjalnej Szkoły Podstawowej nr 37 w Gdańsku.
OLBRZYMIA ZMIANA
Program „Dostępna Szkoła” pozwolił również na duże zmiany w infrastrukturze obiektu. Nowy standard umożliwił korzystanie z edukacji dzieciom z niepełnosprawnościami ruchowymi, słuchowymi czy wzrokowymi.
– To kolosalna różnica, względem tego, co było kiedyś mówi – ocenia Marzena Wysocka, dyrektor Specjalnej Szkoły Podstawowej nr 37 w Gdańsku. – Remont bardzo dużo zmienił, nie tylko w estetyce. Poprawił nasze funkcjonowanie i wewnątrz i na zewnątrz. Byliśmy szkołą, która nie miała w ogóle parkingu, przecinały się ciągi piesze z ciągami jezdnymi, co też nie jest bez znaczenia, ponieważ tutaj bardzo dużo busów przywozi dzieci. To wszystko się poprawiło. Jest naprawdę bezpieczniej, jest wygodniej. Myślę, że rodzice są zadowoleni, podobnie jak dzieci i personel, który tutaj pracuje – komentuje dyrektorka.
W programie „Dostępna Szkoła” bierze udział również Szkoła Podstawowa nr 85 z Gdańska. Przedsięwzięcie kosztuje ponad 1,3 mln złotych.
Oskar Bąk/pb